De Toekomst van de Mode Industrie

22:06


Vandaag had ik weer enorm veel dingen op mijn to-do lijstje staan. En ik kan met een grote glimlach op mijn gezicht verklappen dat al die items nog steeds op datzelfde lijstje staan. Juist. Het was wéér zo’n dag. Maar in plaats van mijn tijd te verdoen met het spelen van Rollercoaster Tycoon, keek ik naar mini-documentaires van de Britse Vogue. Alexa Chung nam me mee in de wondere wereld van Vogue, en liet onder andere de hoofdredactrice, creative director en senior fashion editor aan het woord over hoe zij hun carrières gestart zijn, en hoe het is om te werken bij de Vogue. Ik heb altijd al voor een tijdschrift willen werken (het liefst zou ik mijn eigen tijdschrift willen hebben!), dus deze tweedelige serie keek ik met twinkelende ogen weg.

Om dit niet helemaal een goedkope “Alexa Chung click-bait post” te laten zijn, besloot ik om mijn gedachten los te laten op het hele mode gebeuren. Beginnende met het feit dat ik de minst mode bewuste persoon op aarde ben. Zelfs mijn moeder kleed zichzelf beter dan ik. Maar op de één of andere manier vind ik het hele wereldje, de fotoshoots en de magazines, heel interessant. Als ik dan zo’n video aanklik van de Britse Vogue, dan zit ik al snel uren naar documentaires en films over de mode industrie te kijken.
Maar als ik dan vervolgens ga bedenken wat ik kan bijdragen aan die wereld, met mijn fotografie of mijn schrijven, dan weet ik vaak niet hoe ik, simpele Kim, mezelf in deze fabuleuze wereld kan mengen. Ik draag elke dag een spijkerbroek, een zwart hemd en een leuk vest. Ik heb wel een paar jurkjes in mijn kledingkast hangen, waarvan de meeste toch al niet meer passen omdat ik zeer gevoelig ben voor Coca Cola’s ijsbeer-reclame, maar dat is het dan ook wel. Ik ben geen wandelende mode-encyclopedie. Ik weet niet wat hot is en welke designer bij welk modehuis hoort. Of wie Alexa Chung is. Nu ik haar ken, ben ik fan, maar voor deze video had ik nog nooit van haar gehoord en had ik verwacht dat ze iets meer dan ⅜ Chinees was.
Wat ik wel interessant vind aan de modewereld, is de invloed van mode op de maatschappij, en alle sociale kwesties die daarbij horen. Van elitisme tot seksisme, racisme, body-shaming, en natuurlijk het constante opzoeken van grenzen van seksualiteit en wat het inhoud om een vrouw, of een man, te zijn. Dát is waar ik wel wat over zou kunnen schrijven. En deze conclusie doet mij dan weer denken aan een quote uit de documentaire, origineel gesproken door niemand minder dan Andy Warhol, die ooit zei: “I am a deeply superficial person”.
De modewereld is gericht op het oppervlakte, het speelt zich letterlijk af op het oppervlakte van onze lichamen. En toch heeft mode, op de één of andere manier, een enorme invloed op de maatschappij. Deze invloed wil ik onderzoeken, niet perse in een historisch oogpunt, maar gefocust op vandaag. Op wat er nu gaande is, wat er hot is, in de donkere dieptes die ver onder de oppervlakkigheid van mode verschuilen.




Als je tijd hebt, kijk dan ook deze één uur durende documentaire over de toekomst van de mode industrie, ook gepresenteerd door Alexa Chung (oh, die stem! Dat haar! Die ogen!).


Credits voor de beginfoto: model Sarah, gepubliceerd in Modellenland Magazine. Ik koos voor deze foto omdat het de meest "Vogue-waardige" foto is die ik ooit heb geschoten ;)

You Might Also Like

0 reacties

Subscribe