Publicaties: hoe het werkt & wat er mis kan gaan

02:43

Toen het fotografieblad Zoom mij in december 2014 vroeg of ze een foto van mij mochten gebruiken bij een artikel sprong ik haast een gat in de lucht. Natuurlijk! Gaaf! Mijn allereerste publicatie! Nu stelde die publicatie nauwelijks wat voor, het was serieus een afbeelding ter grootte van een duim, maar alsnog geeft het me nog steeds een fantastisch gevoel. Sindsdien begon ik meer op te zoeken over publicaties. Hoe het werkt, naar wie ik mijn foto’s kan sturen, en wat voor regels eraan verbonden zijn. Nu, acht publicaties verder, moet ik toegeven dat dit ook weer zo’n onderdeel van fotograferen is, dat niet altijd over een leien dakje gaat.

De meeste publicaties gaan volgens dezelfde regels. Het team werkt een concept uit met minimaal twee verschillende outfits. De resultaten worden opgestuurd naar een magazine dat werkt op basis van submissies. Als het magazine de platen goedkeurt worden de hoge resolutie bestanden geleverd, en een lijstje met de benodigde informatie. Als alles goed is aangeleverd worden de resultaten vervolgens gepubliceerd door het magazine. Het magazine gaat er vanuit dat de beelden exclusief voor hen zijn, dit houdt in dat je de beelden niet mag delen op social media of met een ander magazine, voordat de publicatie uit is. Een simpele transactie dus. Jij levert beelden, en krijgt je naam en werk te zien in een magazine, en het magazine heeft er weer een toffe, volle publicatie bij. 


Modellenland, Januari 2016
Hoe je deze magazines vindt? Kalm aan, laat me even mijn verhaal doen. Goed. Het magazine verwacht dus exclusiviteit, maar er is geen zekerheid dat het magazine waar jij je werk naar opstuurt, de platen ook accepteert. Dus stuur je de editorial naar tientallen magazines, in de hoop dat iemand het misschien aanneemt. En soms hoor je nooit wat terug, en soms ben je opeens de meest gewilde editorial out there. Dat gebeurde mij dus laatst. Oké, misschien niet helemaal. We hoorden van twee magazines wat terug in plaats van één dit keer. Twee best wel makkelijke magazines om in geaccepteerd te worden. Maar goed. Twee magazines dus. Waarvan eentje, een internationale publicatie, best wel streng is met betrekking tot die exclusiviteit. Dit magazine wouden we graag, op deze hoopten we. Maar omdat we zo lang niks terug hoorden, besloten we om vast de andere gewillige partij te benaderen. Een dag later kregen we goed nieuws: we mochten in Elegant Magazine! We stuurden een beleefd berichtje naar het andere magazine, waarin we uitlegden dat we van de publicatie afzagen. 

"Feel Free" voor Elegant Magazine, December 2015
Je voelt hem waarschijnlijk al aankomen, en inderdaad, dat magazine was al klaar voor publicatie. Onze editorial er uithalen zou betekenen dat de layout en paginanummering compleet opnieuw moesten. Met het team spraken we af om er maar niks meer van te zeggen. Als we het lang genoeg stil konden houden zou Elegant Magazine er toch niks van merken. En dus hadden we plotseling twee publicaties voor dezelfde shoot. Oepsie, foutje. 
Wij hebben er trouwens geen moeite mee. Twee keer zoveel erkenning, toch? Ook nog een leuk weetje om dit hele verhaal mee af te sluiten: sommige online publicaties zijn héél streng met submissie-deadlines, maar nemen het niet zo nauw met hun eigen data. Wij waren beloofd in het december nummer te staan van Elegant Magazine, en deze werd serieus op 31 december gepubliceerd. Desalniettemin vonden wij de layout van Elegant Magazine toch mooier dan wat het andere magazine ervan gemaakt heeft, dus waren we alsnog blij met de resultaten. 

De Modellenland publicatie van "Feel Free", December 2015
Ik ben al langere tijd bezig met een mooi lijstje samen te stellen van magazines die submissies accepteren, en daarom zal dit ook een terugkerend item worden op mijn blog. Voor nu blijf ik bij magazines waar zelfs mijn werk gepubliceerd kan worden, om niet meteen allemaal high-end publicaties op te zoeken. Ook heb ik er een mooi waardesysteem aan gekoppeld. Eén ster staat voor “makkelijk om binnen te komen,” twee sterren betekenen “vraagt een uitgebreid concept en minimaal twee outfits,” en drie sterren “hoge kwaliteit beelden en creativiteit, moeilijk om geaccepteerd te worden.”

Nationaal Ook voor als je niks met mode-fotografie hebt, kun je op de websites van Digifoto Starter en Zoom je eigen foto’s uploaden in een lezersgallerij. Niet alleen kan dit zorgen voor mooie complimenten en nuttige feedback, maar ook worden er werken uitgekozen die of op hun website, of in hun magazines gepubliceerd worden! Modellenland Magazine * Ja, België telt hier nog als nationaal. 

Internationaal Ondine Magazine * Elegant Magazine ** Jute Magazine *** DISfunkshion Magazine ***

Eén van mijn eerste publicaties in Ondine Magazine, December 2014



You Might Also Like

0 reacties

Subscribe