5 Leerdoelen Voor 2016!

06:00


Normaal vindt men dit soort blogposts natuurlijk in begin januari, wanneer de hoop op verbetering in het nieuwe jaar nog hoog is en iedereen ervan overtuigd is dat je dit jaar écht van je Coca Cola verslaving af komt. In tegenstelling tot deze bij voorbaat mislukte goede voornemens, ben ik van plan om mij zeker te houden aan deze leerdoelen. Ik vind zelf dat ik al best wel veel geleerd heb over fotografie, en juist datgene wat ik geleerd heb, vertelt mij dat er nog zoveel meer te ontdekken valt! Niet alleen is fotografie continu in ontwikkeling met de introductie van nieuwe camera’s, lenzen, en accessoires, ook valt er steeds meer te ontdekken over alle ‘bijzaken,’ zoals de nabewerking. In deze blogpost deel ik met jullie wat ik graag zou willen leren, en in welke vlakken ik mij zou willen verbeteren (spoiler alert: alle vlakken).

Nieuwe Nabewerkingstechnieken
Zoals ik al in een eerdere blogpost deelde is mijn workflow in de nabewerking nogal primitief. Waar ik net vorige maand pas leerde over kleurpaletten en tonaliteit, weet ik al een langere tijd af van het bestaan van betere technieken voor het bewerken van de huid. Veel fotografen zweren bij ‘frequency seperation’ en de resultaten die ik heb gezien zijn inderdaad veel mooier dan mijn ‘healing-brush’-escapades. Alleen, het ziet er zo moeilijk uit! Of niet perse moeilijk, maar als veel werk. Plus dat alle tutorials over frequency seperation in Photoshop worden gedaan, en ik alles handmatig naar Gimp termen zou moeten overzetten. Zoveel werk! Maar voor een zoveel beter resultaat. Misschien moet ik in plaats van het voor de vierde keer herbekijken van alle seizoenen van Charmed mij daar eens in verdiepen.
Naast frequency seperation wil ik ook de ‘goede’ manier van ‘dodging and burning’ leren. Dit is een techniek die selectief stukjes huid donkerder of juist lichter maakt. Ik doe al een vorm van dit, maar eigenlijk doe ik altijd maar wat. Er zit nog niet echt een gegronde verklaring achter waarom ik sommige plekken wel lichter maak en andere niet, en het leek me een goed idee om anatomisch correct te leren nabewerken. Dus, voordat de klok twaalf slaat op oudejaarsavond tweeduizend-en-zestien, wil ik een compleet nieuwe workflow hebben!


Rawr!
Ik ben een tijdje geleden begonnen met het schieten in Raw (+JPG), maar stiekem bewerk ik nog steeds alleen maar de JPEGjes. Ik heb een aantal Raw editors geprobeerd te gebruiken, alleen is de meerwaarde me nog niet helemaal duidelijk. Net als bij het vorige doel is het gewoon een kwestie van doen in plaats van dromen, en vooral me verdiepen in hoe zo’n Raw bewerkingsproces in elkaar zit.





Lichtpuntjes
Afgelopen wintermaanden heb ik meerdere keren een shoot moeten afzeggen door het slechte weer, terwijl ik een prima setje studiolampen bezit. Excuses waren steeds het geen plek hebben voor het opbouwen (legitiem excuus, er is echt geen plek), en als er wel plek gemaakt kan worden kon dat alleen op zaterdagen. Ondanks alles wil ik wel meer leren over het gebruiken van licht, zowel kunstmatig als natuurlijk. En daarnaast wil ik al deze nieuwe kennis in praktijk brengen in meer studioshoots.
Hoewel ik maar twee continue lampen heb, denk ik dat ik daar voor nu wel mee uit de voeten kan. Ik zou graag in de welbekende “Rembrandt stijl” willen schieten, en ook zou ik low- en highkey portretten willen schieten.


Conceptualiteit
Die verschillende lichtopstellingen komen dan ook weer mooi van pas in een ander leerdoel: ik wil me meer gaan focussen op conceptuele shoots. Afgelopen weken heb ik een aantal hele gezellige fotoshoots “voor de zomaar” gedaan, wat precies is waarom ik fotografie ben gaan doen, maar wat niet meer veel nieuws toevoegt aan mijn portfolio. Daarom wil ik minstens eens in de twee maanden (ik studeer tenslotte dit jaar ook af, daar is ook tijd voor nodig…) een shoot doen met een héél gaaf concept. En wellicht met deze shoots weer publicaties binnenslepen!





Diversiteit
Ook iets waar ik sinds kort actief mee bezig ben is het nadenken over diversiteit in de mode industrie. Van alle kanten hoort men steeds meer stemmen van minderheden in de industrie. Je hoeft op Instagram alleen maar de hashtag #bodypositivity in te voeren voor honderden resultaten, en zelfs de Swimsuit issue van Sports Illustrated doet mee met de diversiteit trend. Ik zou ook graag wat meer verschillende vormen in mijn portfolio willen opnemen, en vooral mijn beeld van een model doorbreken. Ik heb namelijk, net als veel mensen, bij veel concepten al een bepaald type model in gedachten, en eigenlijk is dat type altijd hetzelfde: een slank meisje (veelal blank) met lang haar. Dat zou ik graag willen doorbreken dit jaar, niet door geen slanke meisjes met lang haar meer te fotograferen, maar door me bewust te zijn van de wereld aan alternatieven!

Al met al een aardig setje doelen, en wanneer ik actief met al dit nieuws bezig ga, denk ik dat ik écht verbetering zal merken in mijn fotografie. Als een uiting van creativiteit zal mijn fotografie natuurlijk nooit iedereen aanspreken, en er zullen altijd mensen blijven die er simpelweg niks mee hebben. Maar dat maakt me niet uit, ik heb er nog steeds de grootste lol in, en ook al wordt ik nooit de beste fotograaf ooit (of een middelmatige fotograaf die centen kan verdienen for that matter), het zal altijd mijn hobby blijven. Zoals Dani Diamond ooit zei “opgeven is het makkelijkste in de wereld van de fotografie.”

You Might Also Like

0 reacties

Subscribe