5x Gaafste Shoot Locaties in Groningen

06:00

Groningen is een prachtige stad, met de oude universiteitsgebouwen, de grachten en de gezellige winkelstraten. Ik woon hier nu iets meer dan drie jaar, en in die tijd is Groningen mijn thuis geworden. Nu mijn studie hier ten einde loopt, en ik mij aan het richten ben op master opleidingen in het midden van het land, weet ik dat ik binnenkort weg moet uit mijn stadje. Dat vind ik heel jammer, want er zijn talloze prachtige plekjes hier! In deze blogpost heb ik mijn vijf meest favoriete plekjes opgesomd. Er komt van alles aan bod, van natuur tot industriële locaties, en alles is makkelijk op de fiets te bereiken.




De Binnenstad
Om meteen met de makkelijkste binnen te vallen: de binnenstad van Groningen is zéér fotogeniek. In de lente en de zomer staan de roze bloemetjes van het stadhuis in bloei, en dan heb je daar een prachtige “oude” fotolocatie voor een portret- of modeshoot (foto 1). Als je de trappen van het stadhuis vervolgens weer afloopt heb je tussen het News Café en de Bakker Bart uitzicht op een heel mooi straatje vol met cafeetjes (foto 2). Ook de vele grachten die de binnenstad omcirkelen kunnen een gave achtergrond zijn voor outfit-foto’s of een portret sessie (foto 3). Aan de Gedempte Zuiderdiep vindt je onder andere een gaaf huisje compleet bedekt met klimop (foto 4)!





Prinsentuin
Dit is één van de verborgen pareltjes van Groningen. Vlak achter de Grote Markt vindt je deze tuin, die in alle seizoenen zijn charmes heeft (foto 1). In de zomer komen de prachtige bloemen tot bloei, en krijg je een geweldig romantisch plaatje (foto 2). Qua grootte is de locatie vrij beperkt, en het kan er op warme dagen ook vrij druk zijn. Desalniettemin is de statige sfeer erg mooi, en kan deze tuin een gave achtergrond zijn voor een fashion shoot. Maar ook voor portretten of outfits kun je hier goed uit de voeten komen (foto 3 en 4). Let er wel op dat deze tuin openingstijden heeft.





Europapark
Bij de Euroborg, Gronings grootste trots, staat de mooiste muur die ik ooit gezien heb. De grijze muur is her en der bekleed met gifgroen mos, en dit is een perfecte achtergrond voor wat meer donkere portretten (foto 1 en 2). Achter deze muur loopt nog een mooi riviertje, waar je gave outfit foto’s kan schieten, en de Euroborg zelf is op sommige plekjes ook best fotogeniek (foto 3 en 4).





Stadspark
Het Noorderplantsoen is wellicht het bekendste park van Groningen, maar het stadspark is niet alleen veel mooier, maar ook veel groter. Er zijn hier erg veel gave locaties, als je weet waar je moet zoeken. Er zijn mooie bruggetjes (foto 1), velden met hoog gras (foto 2), plekjes die “tropisch” aandoen (foto 3), en omgevallen bomen (foto 4). Helaas ben ik hier alleen nog maar in de herfst en de winter geweest, maar als in de lente en de zomer de bloemen in bloei staan en de bomen weer groen zijn, dan lijkt het me nog véél mooier!





Suikerfabriek
De enige locatie in dit lijstje waar je niet zomaar binnenkomt is de oude Suikerfabriek. Als je hier foto’s wilt maken zul je de ruimtes voor een paar uur, een dagdeel of een hele dag moeten huren. Dit schrikt natuurlijk veel fotografen, modellen en visagistes af, maar als je het met een grote club afhuurt valt de prijs reuze mee. Ik organiseerde hier mijn eerste fotomeeting, en de locatie biedt van alles. Rondom de fabriek kun je foto’s maken van mooie  graffiti en gave architectuur (foto 1 en 2), en binnen is het een prachtige industriële locatie met enorme ramen (foto 3 en 4). Uiteindelijk betaalden wij bij de fotomeeting maar €5,- per persoon voor de locatie, en dat was het dubbel en dwars waard!


Niet alleen in de binnenstad van Groningen vindt je fotogenieke plekjes, maar ook in de rest van de provincie zijn prachtige locaties te vinden. In het volgende deel vertel ik jullie daar meer over. Natuurlijk ben ik benieuwd wat jij van deze locaties vindt, en wat jij nog aan dit lijstje zou willen toevoegen! Laat vooral jouw favoriete fotolocaties in de comments achter, ook al zijn deze niet in Groningen.

You Might Also Like

0 reacties

Subscribe