De Fotografie Tag!

00:29




Iets minder dan een jaar geleden las ik de Fotografie Tag voor het eerst op fotografille.nl. Nu ik via via weer opeens op haar blog terecht kwam, moest ik meteen weer aan die tag denken! Evelien bedacht hem zelf, en ik vind het altijd erg leuk om iedereen’s antwoorden te lezen. Het zal wel weer een tijdje geleden zijn sinds iemand hem heeft ingevuld, maar iemand moet de laatste zijn. Toch?

Wat was je eerste eigen camera?
Dat zal ongetwijfeld een wegwerpcameraatje van de Hema zijn geweest. Of wellicht een knalrode Olympus compactcamera. Eén van die twee. Zoals ik al eerder heb verteld op deze blog heb ik niet echt een inspirerend verhaal als het gaat om fotografie. Mijn ouders hadden geen spiegelreflexen, en mijn opa geen donkere kamer waar we samen familie foto’s ontwikkelden. Nee, ik kocht twee jaar geleden sporadisch mijn eerste eigen spiegelreflex omdat ik opeens wat geld over had. Natuurlijk ben ik op slag verliefd geworden op fotografie, maar blijft een beetje een “we met on onlinecupid.com” verhaal. 

De "waterdichte" wegwerpcamera's van de Hema bleken toch niet zo waterdicht te zijn.


Waar maak je de meeste foto’s van?
Ik fotografeer veel te weinig buiten mijn fotoshoots om, dus ik denk dat het antwoord ‘modellen’ wordt. Ik houd van mode- en portretfotografie, en heb bijvoorbeeld niks met landschappen. Wel vind ik dieren ook heel leuk om te fotograferen, en ik kan dan ook niet wachten tot het vernieuwde dierenpark in Emmen opengaat! 


Met welke app maak je je smartphone foto’s het liefst?
Eigenlijk maak ik nooit foto’s met mijn smartphone. Mijn telefoon is namelijk helemaal niet zo slim, en kan amper Whatsapp draaien zonder vier keer uit te vallen om vervolgens wél op te starten maar geen toetsenbord weer te geven. De camera die daar op zit stamt ook uit de tijd van de klaptelefoons en heeft geen flitserfunctie, dus eigenlijk kan ik alleen met daglicht foto’s maken. De enige foto’s die ik wél met mijn smartphone maak zijn selfies. Deze kunstwerken stuur ik vaak naar mijn computer, waar ik ze bewerk met Gimp. Deels omdat mijn telefoon al die apps überhaupt niet aan zou kunnen, en deels omdat ik met Gimp alle touwtjes in handen heb. 

Wat is je favoriete zelfgemaakte foto?
Dit is de vraag die ik hoopte nooit te hoeven beantwoorden. Het is als vragen van welke van je vier kinderen je het meest houdt, hoe moet je nou kiezen?! Met elke nieuwe shoot die ik doe komt er weer een tijdelijke favoriet bij, maar de foto die ik uiteindelijk gekozen heb is niet met mijn spiegelreflex gemaakt. Het is geen technisch goede foto, de belichting is om te huilen en oh, de korreligheid! De foto is gemaakt met een Blackberry, in Egypte, tijdens de mooiste vakantie van mijn leven. Ik fotografeerde mijn vader tijdens onze rondreis langs de nijl, toen we ein-de-lijk bij het hoogtepunt van onze trip aankwamen: Caïro. We maakten ook de cliché ‘pak-het-puntje-van-de-grote-piramide’ foto. Maar dit was één van de mooiste momenten van mijn leven, en daarom koos ik voor deze foto. Niet omdat het mijn beste foto is, maar omdat het mijn meest waardevolle foto is. Wat een emotioneel wrak ben ik soms.



Hoeveel foto’s maak je gemiddeld op een dag?
Vaak 0. Behalve op een dag dat ik een fotoshoot heb, of mee moet naar familie, dan maak er honderden. Dus dat maakt het weer een beetje goed. Soms trek ik mijn camera wel uit de tas om de regen op het raam te fotograferen, of op het station om mijn zoomlens als creepy telescoop te gebruiken. Lekker mensen kijken, zoals iedereen doet op het station, maar dan van iets dichterbij. Klinkt heel naar, dat begrijp ik, maar ik maak eigenlijk nooit echt foto’s van die mensen. Ik ben niet zo’n straat-fotografie type, daar heb ik de ballen niet voor. 

Op welke plek wil je ooit nog foto's maken?
Noorwegen! Alaska! De Noordpool! IJsland! Gimme All The Moneyz! Ja, als ik het geld had zou ik naar al deze landen willen. De rauwe natuur heeft me altijd aangetrokken. IJs, dennebomen, zo min mogelijk aangetast bij de mens.



Aan welke fotografie tip heb je het meest gehad?
Dat is er eentje van Dani Diamond, over wie ik binnenkort een hele blogpost ga schrijven. Ik ontdekte hem net op social media toen ik een quote van hem las op Instagram. Naast al zijn geweldige lessen over het gebruik van natuurlijk licht en kleur, sprak deze mij het meeste aan. Ik weet de exacte woorden niet meer, en natuurlijk is hij een Amerikaanse fotograaf, maar het kwam op het volgende neer: “Laat de technologie nooit in de weg staan van je creativiteit.”
En dat vind ik dé perfecte les in de huidige situatie van (digitale) fotografie. In een eigen blog schreef hij onder andere: “je kijkt eigenlijk nooit naar een foto met de reactie: ‘wow, die sluitersnelheid en ISO brengen echt iets in me los.’” En daar kan ik mij heel erg in vinden. 

Hoe deel jij je foto’s met de buitenwereld?
Op mijn Facebook, mijn Instagram, mijn portfolio website, en sinds kort dus hier op de blog!


You Might Also Like

0 reacties

Subscribe