Die Ene Keer dat ik Lightpainting probeerde...

13:52


Ik weet het nog als de dag van gisteren. Of beter gezegd nacht. De nacht van gisteren. Ik had net mijn camera, en in totaal nog maar vier shoots gedaan. Maar ik wou wat nieuws proberen, iets wat niemand anders deed. Dus ik deed uren research op Youtube, ik las elke fotografie blog, en ik oefende ‘s nachts met de zelfontspanner op mezelf. Op mijn oude vertrouwde roze meisjesforum vond ik twee willige slachtoffers voor mijn extravagante experiment, en toen, op een koude avond in oktober, probeerde ik met licht te verven...




Ik had toen alleen nog maar mijn plastic fantastic, mijn 50mm f/1.8 lens, dus ik kon van de meiden nog best portretten schieten. Ik had een leuk concept in mijn hoofd, gebaseerd op Ed Sheeran’s Give Me Love videoclip. Dit hield in dat de meiden, in de ijzige kou van de herfst, in een hemdje buiten moesten staan. Ook wist ik nog niks van poseren, compositie, of het feit dat je niet midden in de nacht zonder extra licht kan fotograferen. Ja, ik was een broekie, en als ik terug kijk op de resultaten kan ik alleen maar lachen. Want wat was dat een heerlijke shoot!
De meiden, Aileen en Thirza, waren zo aardig! Ze hadden natuurlijk beiden iemand meegenomen, want via het internet afspreken met een wildvreemde omdat diegene foto’s van jou wil maken in een park rond middernacht… Ja. Neem je ouders mee. Met Thirza heb ik nu vier keer geshoot, en met Aileen staat de derde op de planning. Kortom: ook al zijn de resultaten om te huilen, heb ik er leuke contacten aan overgehouden, en hebben we veel kunnen lachen samen.



Hoe je dan precies verft met licht? Je hebt wel door op wiens blogpost je hebt geklikt, toch? Het is een vrij simpel proces. Je zet je camera stevig op een statief. Je zorgt dat je instellingen zo staan dat je met een sluitertijd van +/- dertig seconden bijna geen omgevingslicht opvangt, en de foto dus zwart is op de achtergrond. De flits stel je vervolgens zo in dat hij pas na die dertig seconden afgaat. Bij mijn Canon stel je dat in als “second curtain flash” (menu → flash control → built-in flash func. setting → shutter sync → 2nd curtain). De flits zorgt er nu voor dat je onderwerp, in mijn geval twee modellen, “bevroren worden” op de foto, terwijl de achtergrond zwart blijft. Als dit allemaal werkt, kunnen we aan het echte verven beginnen. Ik heb hiervoor een stuk of drie verschillende zaklampen gebruikt. Een grote, en twee kleintjes, waarvan er eentje rood licht gaf (het was inderdaad een fietslampje. Van de Action). Je klikt (gebruik een afstandsbediening als je die hebt, dit zorgt voor een stabielere camera), en hebt nu dertig seconden om als een gek achter die meiden te gaan staan en rondjes te draaien met lichtjes in je handen. Het ziet er niet uit. En ik raad je dan ook aan, om dit niet middenin het Noorderplantsoen in Groningen te gaan doen.


Zoals je ziet heb ik geen mooie engeltjes kunnen maken met vleugels en halo’s, of iets anders wat enigszins ergens op had geleken. Maar het was een leuke, leerzame ervaring. En wie weet, misschien waag ik nog wel eens een poging. Met een betere voorbereiding. En in de zomer.
Heb jij weleens out of the box durven denken met fotografie? En hoe is dat je bevallen? Laat een reactie achter, en link vooral ook naar jouw meest rare experiment!

You Might Also Like

0 reacties

Subscribe