Fotografie van A tot Z * 26 Tips voor de Beginnende Fotograaf

06:00


“A is een aapje, dat eet uit zijn poot. De B is voor bakker, die bakt voor ons brood.” Wie is er nu niet opgegroeid met dit bekende riedeltje? Het zit al de hele dag in mijn hoofd dankzij dit artikel, en dat zal de komende weken wel zo blijven. Hopelijk blijft jullie dit gespaard! Maar zeg nou zelf, er was toch geen leukere manier om het alfabet te leren dan met dit schattige rijmpje? Tot nu, want deze nieuwe editie is speciaal afgestemd op de beginnende fotografen onder ons. Na de klik vind je zesentwintig leuke fotografietips, van A tot Z. Zing je mee?

A is voor Actie, van doen zul je leren
De belangrijkste tip die ik iedereen mee kan geven in wat ze ook doen is: onderneem actie! Je kan nog zoveel leren over de techniek en relevantie van fotografie, maar uiteindelijk zal je het beste leren door gewoon met je camera op pad te gaan.
B is voor Bokeh, om vervaging te creëren
Met nagenoeg elke lens kun je de natte droom van iedere fotograaf bereiken: bokeh! Wat is bokeh dan precies? Dat zijn die mooie vervaagde achtergronde, met prachtige gekleurde bolletjes licht. Dit krijg je voor elkaar door op een zo laag mogelijk f-getal te fotograferen, en door de afstand tussen het model en de achtergrond zo groot mogelijk te houden. Meer weten over bokeh? Hier zie je een filmpje over bokeh in het algemeen, en hier een filmpje over hoe je zelfs met een hoog f-getal nog bokeh kan krijgen.
C is voor Creatief zijn, niets is te gek
Fotografie is net als schilderen, beeldhouwen en muziek maken een creatieve bezigheid. Laat je daarom vooral niet tegenhouden door je beheersing van de techniek of de kwaliteit van je apparatuur. Dit zijn slechts middelen waarmee jij je verhaal vertelt. Zoals de schilder zijn kwasten of de muzikant zijn gitaar. Ik zie een gitaar nog niet zo 1, 2, 3, liedjes schrijven. Net als dat de camera zonder jou geen verhaal kan vertellen! Vertrouw op jezelf, en jouw creativiteit, en het technisch geneuzel komt later wel.
D is Diafragma, aan diepte geen gebrek
Het is voor iedere beginnende fotograaf een must om de belichtingsdriehoek te kennen. Het diafragma, ofwel de grootte waarmee je lens openstaat, is één van die hoeken. Het diafragma regelt niet alleen de hoeveelheid licht die op je sensor valt door de opening groter of kleiner te maken, maar ook het gebied dat scherp is in de foto. Hoe kleiner het diafragma (hoe hoger het f-getal), hoe minder licht er op de sensor valt, maar hoe meer er scherp is in de foto. Andersom geldt dit ook: hoe groter het diafragma (hoe lager het f-getal), hoe meer licht er op de sensor valt, en hoe kleiner het vlak dat scherp is wordt. Door te fotograferen met zo’n klein f-getal, krijg je dus die prachtige vervaagde achtergronde. Meer lezen over diafragma en hoe het precies in zijn werk gaat? Marit schreef er een uitgebreide blog over.

Door het kleine diafragma en de compleet ingezoomde lens onstaat er een prachtige vervaagde achtergrond. Bokehlicious!

E is voor Enthousiast zijn, want fotograferen is leuk
De wereld van de fotografie is niet altijd even leuk. De concurrentie kan moordend zijn, en niet alleen als je geld wilt verdienen. Soms lijkt het wel alsof niemand je wat gunt, en juist in die tijden is het altijd belangrijk om je te herinneren waarom je überhaupt aan fotografie begonnen bent: foto’s maken is leuk! Het maakt je blij, gelukkig, en misschien zelfs wel warm van binnen. Vergeet dit niet, en laat je niet uit het veld slaan door mensen die dit wel vergeten zijn. F zijn de Fotocamera’s, eigenlijk maar meuk
Ik zal nog wel vaker naar deze filmpjes gaan linken in de toekomst, maar een poos geleden maakte het Youtube kanaal DigitalRevTV een fantastische serie over wat een professionele fotograaf zo goed maakt. En dan hebben ze het niet over de duizenden dan niet tienduizenden euro’s die ze hebben uitgegeven aan de beste camera bodies en het meest robuuste glaswerk (gewoon ‘lens’ zeggen kan ook mensen). Nee, met deze challenge liet DigitalRevTV zien dat het de mensen achter de camera zijn die uiteindelijk geweldig werk neerzetten. Het is wel in het engels, maar je kan er heel veel van leren: de “Pro Tog Cheap Camera Challenge!”
Dus als je net begint, of je wilt je eerste camera aanschaffen, maak je dan niet zoveel zorgen over het feit dat je niet meteen het duurste van het duurste kan betalen. Met de juiste visie zou je zelfs met een Barbie camera nog prachtige foto’s kunnen maken!


G is voor Gimp, om gratis na te bewerken
Als arme Nederlandse student ben ik een groot voorstander van alles wat goedkoop en gratis is, en al helemaal als dat vervolgens ook nog goed werkt. Daarom raad ik iedereen aan om Gimp te gebruiken wanneer je geen toegang hebt tot Photoshop. Gimp is een open-source programma, wat helemaal gratis te downloaden is via hun officiële website, en biedt nagenoeg alle functies die Photoshop ook heeft.


H is voor How-to’s, om je kwaliteiten te versterken
Ik ben nu iets meer dan twee jaar bezig met fotografie, en zit nog elke weet uren naar tutorials te kijken. Over nabewerking, poseren, belichting, noem maar op! Je bent nooit uitgeleerd, en het internet staat vol met gratis kennis, maak er gebruik van!


I is voor ISO, meer ruis en meer licht
Met de ISO vul je het licht wat binnenkomt op je sensor kunstmatig aan zodat er een goed belichte foto ontstaat. Dit is ook een van de hoeken van de belichtingsdriehoek. Vooral bij de goedkopere spiegelreflexen kan de ISO waarde nog veel invloed hebben op de kwaliteit van je foto’s. Een hogere ISO waarde betekend namelijk dat je in donkere situaties kan fotograferen, maar je zult er in beeldkwaliteit wel op inleveren. Wil je weten hoe dit precies werkt en hoe jij het beste om kan gaan met ISO, lees dan deze blog.


J is JPEG, wordt het tijd dat dit zwicht?
Een tijdje geleden stapelde ik wat leerdoelen op voor dit jaar, en eentje daarvan was het stoppen van fotograferen in JPEG en het gaan fotograferen in Raw. Dit kun je in je cameramenuutje veranderen (je kan ook in JPEG en Raw tegelijk schieten), en zou je meer vrijheid moeten geven in de nabewerking. In Raw schijnt het makkelijker te zijn om de belichting aan te passen, en kun je zo meer “redden” uit een foto dan wanneer je in JPEG schiet. Ik ben heel benieuwd waar mijn Raw reis me gaat brengen, en ik nodig jou van harte uit om het samen met mij te beleven.


K is voor Kleuren, op de juiste temperatuur
Pas sinds kort focus ik mij meer op de kleuren in een foto, en hoe bepaalde kleuren elkaar complimenteren en dus de foto naar boven halen, terwijl andere kleuren juist niks toevoegen. Een erg leuk projectje om je mee bezig te houden, en het begint allemaal met het bestuderen van die ouderwetste kleurwielen. Je weet nog wel, van Beeldende Vorming op de Middelbare.


L is voor Licht, van lampen tot het gouden uur
Zonder licht geen foto, het is als simpel als dat. Ik ben een grote fan van natuurlijk licht, maar kan je niet veel over studiolampen vertellen. Een paar tips voor het fotografen in de zon: vermijdt direct zonlicht, dit geeft harde schaduwen die voor niemand flatterend zijn; tegen het licht in fotograferen kan juist gave beelden geven, zorg dan wel dat je een reflector(scherm) bij je hebt; het laatste uurtje zonlicht van de dag heeft een prachtige zachte, gouden gloed, die érg mooi is voor portretfoto’s; reflectoren vind je ook in de natuur, en kun je gebruiken om het zonlicht te weerkaatsen naar het gezicht van je model. Kijk naar grote lichte oppervlakten (gebouwen, straten, zandvlaktes, watermassa’s, ramen).


Door tegen het licht in te fotograferen licht het haar van het model hier goudkleurig op!



M zijn de Modellen, zonder hen geen resultaat
Hoe mooi ze ook is, je kunt niet voor altijd je buurmeisje blijven fotograferen. Vaak loont het om nieuwe gezichten toe te voegen aan je portfolio, en om nieuwe contacten op te doen in de industrie. Hier legde ik al eens uit hoe je makkelijk in contact komt met (beginnende) modellen, fotografen en visagisten.


N is Nabewerking, waar de foto valt of staat
Ik ben van mening dat een goede foto maken maar de helft van het werk is. Een goede foto recht uit de camera mist voor mij altijd dat beetje “extra’s,” dat beetje dat de foto geweldig maakt. Dit kun je voor elkaar krijgen in de nabewerking, maar alleen als je weet wat je doet. Ik ben één van die fotografen die nog niet helemaal weet wat ze doet in de nabewerking, maar ik kom er wel. Beetje bij beetje leer ik meer over wat elke nabewerking toevoegt aan mijn foto’s, en vooral ook wanneer het juist niet iets toevoegd. Voor een goede start zou je eens kunnen kijken naar de tutorials van Marit, zij legt het eenvoudig en goed uit!


O is voor Opgeven, het makkelijkste om te doen
Soms zijn er van die dagen dat alles tegen zit. Dan kom je terug van een fotoshoot en is elke foto in jouw ogen mislukt. De belichting klopte niet, de samenwerking liep niet lekker, het begon te regenen op de weg naar huis… Bah! Het liefst zou je meteen al je apparatuur verkopen om vervolgens een vakantie naar Griekenland te boeken. Hoe verleidelijk dat ook klinkt, ik weet zeker dat je eenmaal in Griekenland je camera ontzettend gaat missen! Opgeven is het makkelijkste wat je kan doen wanneer het tegen zit. Jezelf dwingen om vol te houden, om nieuwe bewerkingstechnieken te leren om toch nog wat te redden aan die foto’s, om de volgende keer voorbereid te zijn op alles… Dát vergt doorzettingsvermogen en lef, en die houding gaat je uiteindelijk verder brengen dan welk duur stukje apparatuur dan ook.


P is voor Publicaties, om je ego te voldoen
En als alles dan even tegenzit, is het des te fijner om je eigen naam en foto’s in een magazine te zien staan. Een publicatie is voor mij vaak de egoboost die ik net even nodig heb, een kleine overwinning, een “zie je wel, mijn foto’s zijn ook goed genoeg!” Hoe je precies een publicatie voor elkaar krijgt legde ik hier al eens uit.


Q is voor Q&A, soms hoef je slechts te vragen
De fotografiewereld lijkt soms net een massa wiskundeleraren, gewapend met zo’n grote rode stift, klaar om elk klein foutje, elk minuscuul detail, vol overgave te omcirkelen met rode strepen en kruizen van jeugdig trauma. Hoe stom het soms ook voelt om elke foto die bloot te stellen aan ongenadige kritieken, leer je er wel van. Net als dat je leert van vragen stellen. Er bestaan echt geen domme vragen. Iedereen was ooit een beginner, en degene die dit vergeten is heeft gewoon zijn hoofd te ver in zijn eigen kont gestoken om nog serieus genomen te worden. Laat die mensen, en voeg je bij een gemeenschap waar je je wel goed voelt om je vragen te stellen!


S is voor Sluitertijd, om te versnellen of vertragen
De laatste hoek van de belichtingsdriehoek: sluitertijd! De sluitertijd bepaalt hoe lang er licht op je sensor valt, door voor een bepaalde tijd het gordijntje tussen het objectief en je camera open te stellen. Deze “bepaalde tijd” kun jij handmatig instellen. Hier lees je hoe je dat doet en wat er dan precies gebeurt. De belichtingsdriehoek wordt niet voor niets zo genoemd. Het diafragma, de ISO waarde en de sluitertijd staan allemaal met elkaar in verbinding. Samen bepalen ze hoe de foto wordt belicht, daarom is het handig om deze instellingen goed te beheersen.


T is TFP, om je portfolio op te bouwen
Samenwerkingen op basis van TFP zijn een must voor elke net beginnende fotograaf, model of visagist. TFP is een afkorting die staat voor Time For Print, wat in het digitale tijdperk gelijk staat aan het aangaan van een samenwerking waarbij niemand betaald krijgt, en iedereen voor zijn eigen kosten opkomt. Met dit systeem kun je dus flink je portfolio vernieuwen. Waar je TFP contacten vindt kun je hier lezen, en hoe je een oproepje formuleert, lees je hier (waarschuwing: dit artikel heeft een groot level aan sarcasme).


U is voor Uploaden, voor kritiek en vertrouwen
Je foto’s kun je delen met de rest van de wereld via talloze websites, en dit raad ik dan ook echt aan. Je kan je eigen Facebookpagina aanmaken, een Instagram account, een online portfolio (lees hier hoe je dat doet!). Maar je kan je foto’s ook uploaden op gemeenschapsites zoals Zoom.nl, Digifoto Starter, Flickr, en 500px. Hier kun je van andere fotografen opbouwende kritiek ontvangen, netwerken opbouwen, en wellicht een publicatie voor elkaar te krijgen!


Ik ontmoet nagenoeg al mijn modellen via het Internet. Eng? Eerst wel, nu niet meer!



V is voor Vignette, om de aandacht te trekken
Een goede manier om de aandacht naar je model in de foto te trekken, is door de buitenste randen van je foto iets donkerder te kleuren dan daar waar je model is. Het oog wordt in een foto altijd meteen naar het lichtste deel getrokken, maak hier gebruik van!


W is voor Workflow, om nieuwe trucjes te ontdekken
Waar ik erg veel van geleerd heb qua nabewerking, is het kijken van Youtube filmpjes van andere fotografen. Iedereen is uniek, en heeft zijn of haar eigen individuele werkwijzes. Het is erg leerzaam om te zien hoe jouw favoriete fotograaf tot dat ultieme resultaat komt, en ik kan je dan ook zeker aanraden om eens te kijken of hij of zij toevallig een blog of Youtube kanaal hebben!


X is voor Xtraordinair, omdat niets je tegenhoudt!
Je kan meer dan je zelf denkt! En geld en apparatuur gaan je niet tegenhouden. In deze serie blogposts legde ik al uit hoe jij met een gelimiteerd budget deze professionele meesterwerken simpel kan namaken. Zoek de grenzen op, krijg een team bij elkaar en maak iets wat je nooit dacht voor elkaar te kunnen krijgen. Gewoon doen!


Y is voor Y… ik weet het even niet meer zo goud
Rijmen is moeilijk. Woorden vinden die met een “Y” beginnen én wat met fotografie te maken hebben ook. En het even niet meer weten is ook lastig, maar helemaal niet erg. Maar inspiratie is te vinden in elk hoekje, kijk bijvoorbeeld eens bij deze tag, surf een uurtje rond op Pinterest, of zoek je favoriete fotografen eens op op social media. Gegarandeerd nieuwe inspiratie én enthousiasme.


Z is voor Zwart Wit, als redder in nood
En als dan niets meer lukt, maak je foto dan zwart wit. Maar het blijft natuurlijk niet bij een simpel drukje op de knop. Er zijn veel verschillende mogelijkheden voor een zwart wit foto, en het begrijpen van deze mogelijkheden zal je foto’s meteen een nieuwe uitstraling geven! Hier lees je meer over verschillende zwart wit bewerkingen.

You Might Also Like

0 reacties

Subscribe