Het Grote Online Portfolio Artikel

09:49



Het is een online visitekaartje, het eerste wat men vindt als ze je naam googlen: je online portfolio. In het digitale tijdperk ontkom je er haast niet meer aan om een website aan je fotografie-, visagie-, stylisten- of modellenwerk te koppelen. En met recht niet, want een online portfolio geeft iedere mogelijke klant of samenwerking een eerste indruk van jouw werk. Maar een selectie van je werk gedumpt op de eerste de beste site is niet meteen een goed portfolio. Hoe je deze dan wél samenstelt, lees je in deze blogpost.

Ik ben geen professionele portfolio-maker, maar ik vind het een leuk onderwerp om research naar te doen, en bovendien ben ik gek op webdesign. In deze blogpost snij ik dan ook talloze onderwerpen aan, van hoe je een interessante “over mij” pagina schrijft tot het selecteren van welke foto’s in je portfolio moeten en welke niet. Dit zijn geen harde regels, meer richtlijnen, en vooral met het selecteren van foto’s heb ik zelf ook altijd de grootste moeite. Maar de beste stuurlui staan nou eenmaal aan wal, de waarheid is hard, en nog meer spreekwoordelijke gezegdes die hier op zijn plaats zijn.


Ten eerste wil ik een onderwerp behandelen dat voor alle creatieve beroepen telt. Of je nou een fotograaf, beeldhouwer, model of visagist bent, jij bent je merk. Jouw naam en jouw gezicht zijn ook de naam en het gezicht van je bedrijf, of van je “merk” als je net als ik nog steeds een KVK-nummerloos amateurtje bent. Het is dan ook belangrijk om na te gaan hoe jij je presenteert op het internet. Niet alleen op de Facebook-pagina van jouw fotografie, het Instagram account van je modeblog, of de Google Plus pagina van je… oké, haha, laat maar, maar ook juist op je persoonlijke social media accounts. Je hebt vast weleens de horrorverhalen gelezen van mensen die een baan niet aangeboden kregen, of werden ontslagen, door wat er op hun social media te vinden is. Nu zullen je potentiële klanten heus niet gaan uitpluizen hoe dronken jij was op je zestiende verjaardag, maar wanneer jij met een emmer drank op je profielfoto staat ziet dat er toch niet érg professioneel uit. Of wanneer je het type persoon bent dat het niet kan laten om overal op het internet zijn of haar ongezouten mening achter te laten, moet je deze strategie misschien ook even herdenken, vooral als je mening wél heel veel zout nodig heeft.
Dit betekent heus niet dat je nooit een feest foto kan plaatsen, of geen informatie kan delen over maatschappelijke vraagstukken die jij belangrijk vindt, maar houdt er ten alle tijden wel rekening mee dat er tientallen potentiële klanten kunnen meelezen. Dus typ in algemeen beschaafd Nederlands, gebruik interpunctie, wees ten alle tijden beleefd, en zorg voor een nette profielfoto. Als je je profiel niet op openbaar hebt staan, zorg er dan in ieder geval voor dat je of linkt naar je Facebookpagina of portfoliowebsite (bij “werkt bij” of in grote letters op je achtergrondfoto), of bij foto’s een album met portfoliowerk openbaar hebt staan.


Als je al een of meerdere social media account gewijd hebt aan je creatieve uitspattingen, kun je natuurlijk twijfelen aan de nut van een aparte website. Er zijn toch een paar goede redenen waarom een simpele, maar professioneel uitziende website echt een toegevoegde waarde kan hebben. De eerste hiervan is de natuur van social media: het is sociaal, het is snel, en veranderlijk. Op social media deel je je meest recente werk, van bijna elke shoot die je doet. En hoewel jij vaak verliefd bent op je meest recente werk, omdat je nog in de adrenalinestoot zit van die gave dag shooten of omdat jij je technische vooruitgang in de minuscule details opmerkt, is je meest recente werk niet altijd je beste werk. Benader je online portfolio als een uitgeprint portfolio: je hebt in je mapje maar plek voor achtentwintig foto’s, welke kies je? Op Facebook of Instagram is er geen limiet, dus zul je veel minder streng naar je selectie kijken. Daarbovenop komt nog het feit dat er op social media vooral veel sociaals plaats vindt, en er vaak niet veel plek is om duidelijk overzicht te geven van je prijzen en je werkwijze. Op een portfolio website heb je dit, als je het goed doet, met één klik meteen overzichtelijk. En als laatste, heel simpel, staat het gewoon professioneler. Het verschil tussen www.kimsieders.nl (een domeinnaam van zes euries per jaar, das vijftig cent per maand, dat kon ik zelfs op mijn twaalfde nog van mijn zakgeld betalen), en www.facebook.com/ksiedersphotography zit ‘em toch in een stukje status. En als je van je hobby je werk wilt maken, is een beetje status wel handig.


Hoe stel je je portfolio samen?

Goed, nu we hebben vastgesteld waarom je als (beroeps)hobbyist een online portfolio nodig hebt, is het tijd om wat dieper in te gaan op hoe je zo’n ding nou samen stelt. Waar begin je? Het zou ook logisch zijn om te beginnen bij het vinden van een website bouwer die bij je past, maar daar gaan we onder aan dit artikel verder op in. Dus beginnen we bij jou en jouw werk. Want hoe beslis je nu welk materiaal in je portfolio komt, en in welke volgorde?


Kill your Darlings

Hoeveel werk er precies in je portfolio komt is heel subjectief. Ik heb dertig foto’s op mijn eerste pagina, en dit vind ik zelfs nog wat te veel. Maar een lijstje maken met dertig foto’s is al moeilijk genoeg! Kijk dus goed naar je foto’s, en beoordeel ze vanuit het perspectief van een klant. Je portfolio moet je kwaliteiten tentoonstellen, divers zijn, en aanspreken. Het is hierdoor dan ook een goede tip om je eerste selectie te laten zien aan iemand die je vertrouwd. Mijn vriend vertelde me bijvoorbeeld dat hij een foto die ik geweldig vind niks vindt omdat “het model raar kijkt.” Waar ik bij deze foto een bepaald gevoel kreeg, waarschijnlijk een laatste restje euforie van het moment, van de shoot, van de gezelligheid, voelde hij helemaal niks.
Wees dus streng, en houdt ten alle tijden je doelgroep in je achterhoofd. Wie wil je aanspreken met je portfolio? Voor mij zijn dat niet toekomstige cliënten, omdat ik nog geen geld wil verdienen met fotografie, maar creatievelingen die een samenwerking eventueel wel zien zitten. Daarom heb ik mijn portfolio toegespitst op modeportretten, en niet op die mooie foto die ik laatst van mijn achternichtje en oom maakte. Al vind ik het nog zo’n mooie foto, hij past niet in mijn portfolio.


Categorieën

Daarop voortbordurend: het kan natuurlijk zo zijn dat jij je niet toespitst op één enkele tak, en bijvoorbeeld naast je visagiewerk voor modeshows, ook graag bruidsmake-up verzorgd. Wanneer dit het geval is kun je je werk het beste opsplitsen in categorieën, en voor elk apart een portfolio creëren. Dit kan op dezelfde website, maar maak dan duidelijk waar potentiële bruidjes je bruidsportfolio kunnen vinden, zonder dat ze eerst de complete wintercollectie van Yves Saint Laurent te zien krijgen. Dit kun je voor elkaar krijgen door op je homepage meteen, met plaatjes, te verwijzen naar je verschillende portfolio’s. ‘Overzichtelijk’ is hier een stopwoordje.


Beeldspraak

Als je dan je foto’s toegespitst hebt op één categorie, en je allerbeste eruit hebt gekozen, is het tijd om na te denken over de volgorde. De volgorde waarop je werk in je portfolio te zien is, heeft niks te maken met nieuwigheid, maar natuurlijk met wat je beste werk is. Ik las ooit ergens dat websurfers misschien 1 of 2 minuten op je site zijn, voordat ze doorklikken naar de volgende. In die 1 of 2 minuten moet jij dus met je beste werk komen om hun aandacht te behouden. Maar als jij vier soortgelijke buste-portretten (geen foto’s van tieten, calm your tits Internet) op rij hebt, trekt dat niet echt de aandacht. Probeer te spelen met verschillende foto’s, één van veraf, één portret vanaf de buste, één extreme close-up, bijvoorbeeld. Dit maakt je portfolio interessant.




Daarnaast moet je er ook voor zorgen dat beelden die hetzelfde van kleurtemperatuur ook bij elkaar worden geplaatst, zodat het fijn is voor het oog om ernaar te kijken. Als je van een winterse plaat met koude kleuren naar een warm herfst beeld moet, is het slim iets vergelijkbaars, de poses van het model, of het gebruik van ruimte, naast elkaar te zetten. Vergelijkbaars, niet gelijk aan. Een andere manier om een kleurovergang soepeler te maken voor het oog, is het gebruik van zwart-wit foto’s om de uitersten te breken.





Layout

Hoe je je uitgezochte portfoliowerk nu aantrekkelijk op een website plaatst, is vaak een individuele smaakervaring. Ikzelf houd erg van de horizontale scroll slider, die ik ook op mijn eigen website heb, waarbij je (horizontaal) door een aantal beelden scrolt. Ikzelf vind het mooi als je werk meteen als je op je website komt groot zichtbaar is, en in de breedte lekker vullend is. Zo krijgt de potentiële klant meteen een goed idee van de kwaliteit van je werk. Andere layouts die je kunt proberen zijn onder andere: een normale slider, die de foto’s automatisch afwisselt en waar de bezoeker ook zelf doorheen kan klikken (foto 1); een collage waardoor je meteen heel veel foto’s kan uitstallen, die vergroot weergegeven worden wanneer je op de foto klikt (foto 2); een leuke speling op de collage (foto 3); of een 3D speling op de slider (foto 4). Dit zijn nog lang niet alle mogelijkheden, en waar je voor kiest ligt natuurlijk aan je eigen smaak. Maar houdt ten alle tijden het buzzwoord van dit artikel in je achterhoofd: overzicht!





Belangrijke Bijzaken

Naast dat je natuurlijk je werk wilt laten zien op je website, wil je ook dat de klant meteen kan zien hoe ze met jou in contact kunnen komen, wie jij bent, en wat je tarieven zijn. Ook lezen cliënten graag over je werkwijze en zien ze graag wat andere cliënten over jou denken. Gelukkig kan je op een website meerdere pagina’s aanmaken.


Over mij

Oh, het bevreesde “over mij” stukje. Voor velen, inclusief ondergetekende, een naar en tijdrovend klusje. Want hoe schrijf je op een aantrekkelijke manier over jezelf? Ik vind hierin authenticiteit belangrijk. Ik lees graag over passie en liefde voor je vak, niet over welke camera je gebruikt of met welke kwast je verft. Dat rijtje feitjes is voor de meeste mensen totaal onbelangrijk, want als jij nog nooit een DSLR in je handen hebt gehad, hoe moet je dan het verschil tussen een Canon EOS 1100D en een Canon EOS 5D Mark II weten?
Wat mij betreft mag je dat soort informatie achterwege laten, en mij kort en bondig het volgende vertellen: wie, wat, waar, wanneer, en waarom. Zoals al eerder vermeldt, blijft een potentiële samenwerking maar een zeer korte tijd op je website. Wijdt daarom in het kort 1 alinea aan die vijf w’s, zodat je een goed beeld van jezelf vormt. Daarna zou je nog dieper in kunnen gaan op wat voor jou echt belangrijk is, maar het belangrijkste moet in die eerste alinea staan. Een voorbeeld:
Mijn naam is Kim en ik ben een 22-jarige studente uit Groningen (wie+waar). 2,5 jaar geleden kocht ik mijn eerste camera en sindsdien ben ik verliefd geworden op fotografie (wanneer + wat). Ik houd er van om de schoonheid vast te leggen die ik om mij heen zie, en dat uit zich voornamelijk in fashion fotografie (waarom + wat).
Heel kort en bondig weet iedere potentiële cliënt nu wie en wat ze kunnen verwachten achter “K. Sieders Photography,” en als ze het aanspreekt kunnen ze verder lezen over wat ik nog meer te zeggen heb. Overzicht!


Na de vijf w’s komen we vaak aan bij die ene grote ‘H’: hoe. Veel mensen vinden het fijn om van te voren al te weten wat ze kunnen verwachten als ze jou inhuren. Om een zo goed mogelijk beeld te schetsen kun je een stukje schrijven over je werkwijze, een “achter de schermen” video plaatsen, of eerdere cliënten referenties laten schrijven. Natuurlijk is een combinatie van al deze elementen al helemaal goed! Let er in dit stuk op dat je ook weer het overzicht behoudt. Dit kun je doen door je verhaal op te delen in duidelijke kopjes. Als fotograaf kun je het hebben over wat jij en de cliënten aan “voorbereiding” doen, van een moodboard samenstellen tot kleding uitkiezen, hoe “de dag zelf” eraan toegaat, en wat er “na afloop” gebeurt met de foto’s.


Prijzen en Prijzen

Als je commercieel bezig bent met je bedrijfje, is het natuurlijk ook handig om je prijzen op de website te zetten. Je kan hier een aparte pagina voor aanmaken. Wees hier ook vooral creatief: een lijstje met grote getallen schrikt altijd een beetje af, maar wanneer je het afwisselt met (klein formaat) foto’s van je portfoliowerk wordt de klant meteen weer herinnert aan dat het het geld dubbel en dwars waard zal zijn!
Een ander soort prijzen zijn natuurlijk al je eervolle vermeldingen, awards en publicaties. Dit mag natuurlijk niet ontbreken in je portfolio! Ik zelf heb mijn publicaties bij mijn “over mij” pagina geplaatst, omdat het er nou net niet genoeg zijn om een volledige pagina mee te vullen, haha.


Contact

Nadat je over jezelf, je werkwijze en je prijzen vertelt hebt, kun je je bezoeker aanzetten tot actie. Met een grote knop, of een opvallende tekst, link je je potentiële klanten meteen door naar je contact pagina. “Boek nu!” of “Vraag vrijblijvend een offerte aan” doen het altijd goed. Op je contact pagina kun je vervolgens een contactformulier plaatsen (vergeet niet om naar het emailadres van de geïnteresseerde te vragen).
Maar in dit digitale tijdperk blijft het natuurlijk niet bij email! Zorg dat je verschillende social media kanalen ook duidelijk zichtbaar zijn op je contactpagina, of in de layout van je website verwerkt (de meeste sjabloon-layouts hebben geïntegreerde social media icons).


5 Gratis Portfolio Bouw Sites

Genoeg gepraat, tijd voor actie! In mijn jaren als professioneel internetruimteverspiller heb ik honderden gratis websites aangemaakt om ze vervolgens na een maandje of twee weer compleet te verwaarlozen. Het enige goede wat mij dat gebracht heeft, is een redelijke kennis van wat de verschillende mogelijkheden zijn als het aankomt op het aanmaken van een online portfolio. De volgende sites zijn allemaal gratis te gebruiken, maar dit betekent vaak wel dat er een vorm van reclame zichtbaar zal zijn voor de host.





Wix

Op deze site bouwde ik mijn allereerste fotografieportfolio, en het werkt heerlijk. Deze site heeft eigenlijk maar één groot nadeel, en dat is de enorme hoeveelheid reclame die ze weergeven. Vooral op de gratis versie kan het enorm afleiden van je foto’s. Maar Wix is wel zeer makkelijk te gebruiken, en biedt heel veel verschillende layout opties. De verschillende gallerijen die ik eerder liet zien, waren allemaal aangemaakt op een Wix website. Je hebt in de vormgeving heel veel vrijheid en keuze, en in de ontwerp-omgeving zelf is alles heel intuïtief in elkaar gezet. Makkelijk, snel, veelzijdig. Maar wél een enorme banner aan de onderkant, én een friemeltje in de rechterbovenhoek.





Weebly

Ook op Weebly heb ik ooit een portfolio gehad. Deze site heeft ook een fijne ontwerp-omgeving, maar wel iets minder keuzevrijheid wat betreft layouts en gadgets. Daar tegenover staat wel weer dat Weebly een minder opvallende reclame banner heeft, die als je de website goed in elkaar zet, nog niet eens zichtbaar hoeft te zijn. Net als Wix is Weebly simpel in gebruik, je kunt makkelijk de gewenste elementen vanaf de zijkant naar je pagina tillen om ze daar op hun plek te laten vallen. Dus ook deze site is makkelijk en snel, alleen iets minder veelzijdig.





Website Builder

Natuurlijk moet je als je alles altijd maar gratis wilt, zoals ik, consessies doen. Deze website bouwer is simpel in gebruik, alleen het biedt niet veel mogelijkheden. Desalniettemin heeft het een paar sjabloon layouts die ik écht heel mooi vind, met grote welkomstpagina’s en consistentie in kleuren. De keuze uit layouts is groter dan die van Weebly, alleen de ontwerp-omgeving vind ik persoonlijk iets minder. Daarnaast zijn er nog twee grote ergernissen: de domeinnaam (voorbeeld: kimvoorbeeld.my-free.website), en de grote reclame banner.





Crevado

Ein-de-lijk komen we dan bij de portfoliowebsites die niet enorm nare banners weer geven. Crevado heeft slechts rechts beneden in het klein een reclame zinnetje staan, maar daar kijk je zo overheen. Crevado wordt veel gebruikt voor creatieve portfolios, en geeft je de mogelijkheid om verschillende projecten weer te geven. De vrijheid in layout keuze is zeer beperkt, de ontwerp-omgeving werkt niet fijn en intuïtief, en ik ben hier uiteindelijk weggegaan omdat je met de gratis versie maar 30 foto’s kon uploaden. Maar: geen nare reclame banners!




Portfoliobox

Dan komen we nu uit bij mijn huidige website bouwer: Portfoliobox. Wat mij ten eerste aantrok naar deze website was dat dit de enige was die ik kon vinden die een fijne horizontale scroll slider aanbood. Dus veel meer kon er voor mij eigenlijk niet meer misgaan. De ontwerp-omgeving tipt niet aan die van de eerste drie, maar is aanzienlijk beter dan die van Crevado. De keuze aan layouts is ook anders geregeld. In plaats van één consistente sjabloon, kies je bij Portfoliobox voor elke pagina een aparte indeling. Waar ik mij nog meer aan erger is het feit dat ik niet automatisch ingelogd blijf (ik wil niet elke keer als ik per ongeluk op het kruisje klik opnieuw inloggen!), en er weinig mogelijkheden zijn qua tekst-layout (ik wil gewoon twee kolommen!). Daar staat dan wel weer tegenover dat er geen reclame te zien is. Feest!
Hoewel het tot nu toe nog aan mijn eisen voldoet, weet ik dat ik ook van Portfoliobox uiteindelijk genoeg ga krijgen. Dus als jij nog een website weet die mij gratis fantastische sites laat bouwen zónder reclame, dan houd ik mij aanbevolen! Laat ook vooral een berichtje achter met wat jij van deze post vond. Ik heb er veel aandacht (en woorden) aan besteed, en hoor graag jullie feedback. Ook als jij nog tips hebt voor het maken van een online portfolio, laat je horen!

You Might Also Like

0 reacties

Subscribe