Hoe je een Facebook Oproep Formuleert

09:00


Omdat ik er vrij zeker van ben dat ik een verre achternicht van Moeder Theresa ben, wil ik op deze manier mijn steentje bijdragen aan de maatschappij, en zinloze Facebook-comments discussies voorkomen. Noem het barmhartigheid, noem het onbaatzuchtig. Ik voel wanneer de maatschappij mij nodig heeft, het niet langer zonder mij kan, en dat is nu ook het geval. Ik wil met deze post inderdaad mijn superieure kennis van zakelijke communicatie overbrengen op mijn minderbedeelde medemens. Want ook al heb je nooit op een soortgelijke manier met een collega of een willekeurig persoon hoeven praten, betekend dit nog niet dat ook jij, ja, zelfs jij, algemeen beschaafd Nederlands kan praten. Ook op Facebook. 

Les 1: een fotoshoot oproep formuleren De hoeveelheid clickbait-artikelen op elke zelfrespecterende (nieuws)site laat een bijzondere trend zien: mensen houden van lijstjes. Of dat nou tien redenen zijn waarom een pizza dieet beter werkt dan een sla dieet, of zevenentwintig manieren om te variëren met melk, lijstjes werken. Maak daar gebruik van. Zet in je oproep altijd een simpel lijstje, zodat het in één oogopslag duidelijk wordt wie jij zoekt, en waarvoor. In het volgende voorbeeld ben ik op zoek naar een model, visagist en stylist voor een gaaf concept met waterflesjes.
Concept: Waterflesjes in de buitenlucht
Locatie: Elim
Datum: In overleg
Fotograaf: Kim Sieders (link naar portfolio)
Model: ?
Visagist: ?
Stylist: ?
Zo, dat was makkelijk te begrijpen! In een kort verhaaltje kun je het concept nog toelichten, en eventuele eisen stellen. Ook kun je een moodboard toevoegen. Dit zijn plaatjes die jij zonder toestemming van de eigenaar van het internet plukt, zodat het de valse belofte doet dat jij ook op dit niveau kan werken. 

Les 2: TFP
Vergeet vooral niet te vermelden wat voor vergoeding het team kan verwachten. Wil jij gaaf portfolio werk neerzetten? Dan werk jij op basis van TFP. Wil je een gratis fotoshoot voor jou en je hamster? Ben je net een webwinkel gestart en zoek je een model en een fotograaf die gratis voor jou willen werken? Ben jij een nepprofiel die graag jonge meisjes om toplessfoto’s vraagt omdat jij een modellenbureau in Eritrea hebt? Wellicht is een TFP oproep dan niet voor jou bedoeld. 

Les 3: Interpunctie
Vergeet niet om punten en leestekens in je oproep te zetten niets leest minder fijn dan een ellenlange zin die maar geen einde krijgt omdat iemand niet opgelet heeft tijdens nederlandse les op de middelbare school niet alleen is het missen van interpunctie slordig en onduidelijk ook biedt het de indruk dat jij weleens achteraan hebt kunnen staan toen ze de intelligentie uitdeelden!!11!!!!1111!

Les 4: De sletten van de Interpunctie
“Ik heb een gaaf concept… misschien pas jij daar wel goed bij…” leest ongeveer hetzelfde als “ik wil jou graag naakt zien… maar je krijgt er niet voor betaald…”In een oproep is er geen enkele reden om die drie puntjes te gebruiken. Nooit. Geen uitzonderingen. Serieus. Echt. Niet. Doen.

Les 5: Wees Beschaafd
Deze Facebookpagina’s zijn bedoeld om fotografen, visagisten, stylisten en modellen in contact met elkaar te brengen. Deze Facebookpagina’s zijn niet bedoeld
- om andere mensen zwart te maken of uit te schelden
- om je eigen werk te promoten of stemmen te verzamelen voor een zinloze contest
- om elke week opnieuw een discussie te starten over het nut van TFP. Deze Facebookgroepen zijn gericht op mensen die op basis van TFP willen werken, als jij niet op basis van TFP wilt werken, wat doe jij dan in deze groep?!
- om aan te geven dat je je per direct afmeld van de groep. Niemand geeft daar iets om.
- om elke maand opnieuw een discussie te starten over culturele toe-eigening. Doe als ik. Zit op je hoge paard en kijk neer op de plebs die nog steeds geloven dat culturele toe-eigening geen ding is. Maar ga geen discussie met ze aan. Het is het niet waard. En niemand gaat zijn of haar concept veranderen omdat jij zo nodig je mening moest geven. 

Les 6: Wat je ook doet, vergeet niet je Portfolio
Zowel in je oproep als in een reactie op een oproep, vermeld al-tijd je portfolio. Ook al is het een Facebook album. 

Les 7: HOOFDLETTERS GEBRUIK MAG HOOR MAAR MET MATE
WANT HET LEEST NIET ZO FIJN VIND JIJ VAN WEL? IK SNAP DAT JE MET SPOED IEMAND ZOEKT MAAR ALS NIEMAND JE OPROEP DUIDELIJK KAN LEZEN OMDAT ALLES IN HOOFDLETTERS STAAT IS DAT NATUURLIJK EEN BEETJE COUNTERPRODUCTIEF!!!11!!11

Wie je ook bent, en hoe hoog je ook opgeleid bent, algemeen beschaafd Nederlands schrijven en praten is niet een luxe, het is de standaard. Ook al is die standaard ver te zoeken in onze hedendaagse maatschappij. Het grappige aan dat feit is dat een groot deel van de samenleving dit afschuift op het feit dat de Nederlandse samenleving de laatste tijd meer multicultureel is geworden, maar juist in dat soort haatzaaierij berichtjes zie ik de meeste spel-, grammatica-, en interpunctiefouten voorbij komen. Een zeer ironische manier van grappig, dat wel, en een beetje verdrietig ook. Ben je lekker met je uitroeptekens en hoofdletters iemand aan het beschuldigen van het vernietigen van de Nederlandse cultuur terwijl jij blijkbaar niet eens normaal Nederlands kan schrijven. Maar dat is een blogpost voor een andere keer. 

Mijn punt is, ik houd niet zo van moeilijk doen. Ik ben een zeer lui persoon. En als ik vijf keer je bericht door moet lezen omdat het op een rare manier geformuleerd is haak ik al af. En ik kan mij voorstellen dat andere mensen er hetzelfde over denken. Het is een vrij simpel concept: een goed geformuleerde oproep, alle nodige informatie, een link naar een portfolio, en wat inspirerend beeldmateriaal = meer reacties van mensen die daadwerkelijk ook bij jouw oproep passen. Ik ga hier een infographic van maken.

Nu denk je misschien, wauw Kim, vindt jij jezelf echt beter dan al die mensen die jij nu belachelijk maakt? Ja, eigenlijk wel. Niet omdat ik altijd foutloos Nederlands typ of spreek (verre van, kudos voor de eerste persoon die de “HAHA een typfout in een bericht over ABN schrijven HAHA” comment plaatst), maar omdat ik mijn oproepjes twee keer overlees en zorg dat ik altijd reageer op trolls met de nodige hoeveelheid sarcasme. Ik denk aan mijn medemens.Voel jij je aangesproken en gekwetst door deze post? Goed. Doe er wat mee. Het herkennen van een probleem is de eerste stap.


You Might Also Like

0 reacties

Subscribe