Hoe Ontmoet je Modellen, Fotografen en Visagistes?

06:00



Laatst kwam ik via mijn Instagram opnieuw in contact met een jonge fotografe. Ze vroeg zich af hoe ik in contact kom met alle meiden die model voor mij staan, en omdat ik had gewild dat iemand dit met mij had gedeeld toen ik net begon, leek het me handig om hier een blogpost aan te wijden. Of je een beginnend model bent die graag met nieuwe fotografen in contact komt, visagiste wilt worden en nieuwe shoots voor je portfolio zoekt, of als fotograaf in contact wil komen met complete teams, na de klik leg ik stapsgewijs uit hoe je heel simpel en zonder uitgebreid portfolio aan nieuw werk kan komen!

Zonder uitgebreid portfolio betekent niet zonder portfolio
Wanneer je iemand vraagt om een samenwerking, wil degene natuurlijk wel iets van je werk zien voordat ze aan deze samenwerking beginnen. Als fotograaf kun je fotoshoots doen met je familie en vrienden, om zo toekomstige samenwerkingen een idee te geven van jouw kunnen. Hetzelfde geld voor visagisten, zorg dat je een klein voorbeeld hebt van jouw werk, of dit nu op een opleiding gemaakte looks zijn, of zelfstudie uitgebeeld op een zusje of vriendin!
Als aspirant model is het handig om aan een bekende te vragen of hij/zij polaroid foto’s van je wilt nemen. In de modellenwereld staat deze term niet gelijk met de onmiddellijk uitgeprinte (en super dure) fotootjes van creditcard formaat, maar refereert het naar een bepaalde stijl foto’s. Een opdrachtgever kan uit deze foto’s opmaken hoe jouw gezicht in elkaar zit en of je dus bij het concept past. Op het internet vindt je veel voorbeelden van dit soort foto’s, en iedere pagina gaat je ongeveer hetzelfde vertellen als dit: kleed je in een goed zittende spijkerbroek en een hemdje, doe je haar zoveel mogelijk uit je gezicht en draag geen tot zeer weinig make-up, en probeer zo neutraal mogelijk te kijken. Laat de foto’s van drie verschillende afstanden maken: close-up van het gezicht, portret (middel tot gezicht), en volledige lengte. Zorg dat je naast foto’s van voren ook foto’s van je profiel maakt (beide kanten). Deze foto’s kun je in principe nog met je mobiel laten maken, daar heb je geen professionele spiegelreflex camera voor nodig. Dit soort foto’s geven een veel beter beeld van jouw gezicht en kenmerken dan een selfie met kek Instagram filtertje eroverheen, en zijn altijd handig om te hebben!


Mijn eerste model, mode blogger Elma, ontmoette ik via Girlscene (ugh, die bewerking! Kots!). Dit zijn de "polaroids" die ik van Sarah nam, simpel en puur!



Wildvreemden en Wilde Vreemde Bedoelingen
In deze tijd is mensen via het internet ontmoeten al helemaal geen vreemde zaak meer, het internet is juist dé ontmoetingsplaats geworden voor gelijkgestemde individuen Maar toch wil ik jullie allemaal op het hart drukken dat je ten alle tijden voorzichtig bent als je via het internet met iemand afspreekt! Check het aantal connecties van degene, zorg dat er een online portfolio is, zorg dat je via een persoonlijke Facebook contact hebt gehad, et cetera. Mocht je het alsnog niet helemaal vertrouwen, of eng vinden als je voor de eerste keer een fotoshoot gaat doen, neem dan gewoon iemand mee. Een vriendin, een ouder, of je grote sterke broer, zolang jij die persoon vertrouwd. Niemand zal daar problemen mee hebben, en als iemand er wel problemen mee heeft, is het het risico waarschijnlijk niet waard!
Als je onder de zestien bent raad ik je zeer zeker aan om ten alle tijden iemand mee te nemen naar fotoshoots, dit is echt niet raar en de meeste mensen stellen dit zelfs op prijs!


Forums
Mijn eerste fotoshoot regelde ik via het forum van Girlscene, waar ze een speciale plek hebben waar (beginnende) fotografen en modellen elkaar kunnen ontmoeten. Ook organiseerde ik via ditzelfde forum mijn eerste fotomeeting, en staat de tweede ook in de planning! Ook via andere forums, zoals Bokt, kun je in contact komen met gelijkgestemde creatievelingen. Wanneer je via een forum afspreekt met iemand, vind ik het altijd fijn om elkaar eerst “op Facebook” te ontmoeten, en hier met elkaar te chatten.


Facebookgroepen
Op Facebook kun je erg veel groepen vinden die speciaal gemaakt zijn om fotografen, modellen, visagistes en stylistes met elkaar in contact te brengen. Er zijn groepen gericht op heel Nederland, maar ook meer regionaal gerichte groepen. Typ in het zoekvak van Facebook maar eens “Fotografen, Modellen en Visagistes” in, en je zult érg veel groepen vinden! Hieronder heb ik een paar groepen opgesomd om je op weg te helpen:


Modelplanet (10973 leden)


Voordat je begint met het plaatsen van oproepjes is het handig om de specifieke regels van elke groep even door te nemen. Zorg dat je in je oproepjes het volgende goed duidelijk maakt: Wie zoek je? Wat wil je maken? Waarom (in dit geval vaak voor het uitbreiden van je portfolio, dus TFP)? Wanneer vindt de shoot plaats? Waar vindt de shoot plaats?





Portfoliowebsite, Facebookpagina, Instagram
Als je eenmaal een paar mooie platen hebt gemaakt, en deze op je Facebook(pagina), Instagram of Portfoliowebsite zet, kan ook dit nieuwe samenwerkingen aantrekken. Zorg er dus altijd voor dat je bereikbaar bent op deze kanalen, en vergeet ook niet zo nu en dan bij je “overige” berichten te kijken.
Zoals je ziet is het dus helemaal niet moeilijk om in contact te komen met modellen, fotografen of visagistes. En ook al kan het de eerste paar keer spannend zijn om wildvreemden via het internet te ontmoeten, en moet je ook zeker niet de gevaren onderschatten, zijn de contacten en vriendschappen die je opbouwt het zeker waard!

You Might Also Like

0 reacties

Subscribe