Waarom Ik Nooit Onbewerkte Foto's Opstuur

00:38


Zo nu en dan krijg ik de vraag of ik alle foto’s van de shoot wil opsturen. Ook al weet ik dat niemand dit wil horen, is mijn standaard antwoord: “Tuurlijk, je krijgt zo’n twintig bewerkte foto’s. Misschien meer, misschien iets minder, ligt aan hoeveel mooie ertussen zitten!” Met mijn twintig zit ik al aardig hoog. De meeste fotografen geven rond de vijf foto’s per shoot. Helaas is er ook altijd een standaard vervolg op mijn antwoord: “Oh nee, je hoeft ze niet te bewerken hoor, dat doe ik zelf wel, stuur ze maar gewoon allemaal.” Ja… Nee. Nooit. Niemand krijgt van mij onbewerkte foto’s opgestuurd. Maar waarom dan niet? Waarom houden fotografen er niet van om hun onbewerkte foto’s te delen?
Aangezien dit een grote trend is binnen de fotografie gemeenschap, wil ik ook voor dit probleem een lekkere melige anekdote gebruiken. Als je bij de bakker een brood wilt kopen, dan vraag je toch ook niet om het deeg om het vervolgens thuis zelf in de oven te gooien? Laat staan dat de bakker dat mee zou geven. Het deeg is namelijk niet het brood. Net als dat de onbewerkte foto recht uit de camera niet mijn eindproduct is. Het is niet representatief van mijn kunnen, want ongeveer de helft van wat voor mij een goede foto is, is een goede bewerking.



Bovendien is een groot deel van de foto’s die ik maak tijdens een shoot meteen al rijp voor de prullenbak: het model knippert net, de horizon staat scheef, de kleding zit niet goed, de zon brak opeens door of ging opeens achter een grote wolk… Kortom: foto’s waar niemand wat aan heeft. En waar een model of cliënt niet blij van wordt.
Nu ben ik geen professioneel fotograaf, en heb ik over prijzen en uren vrij weinig te zeuren. Ik regel alle shoots die ik doe zelf, en doe dan ook alleen de shoots waar ik wat aan heb voor mijn portfolio. Dit doe ik op basis van TFP, vrij vertaald tijd in ruil voor portfoliobeelden, waar dus niemand betaald krijgt voor zijn of haar werk. En juist omdat ik alleen op TFP schiet, ben ik selectief met mijn werk. Ik wil alleen beelden in mijn portfolio die het algeheel versterken, en niet ergens online mijn naam terugvinden op een onbewerkte foto, of erger nog: mijn naam onder een foto met zo’n verschrikkelijk Instagram filtertje. Als fotograaf ben je je eigen merk, en een slechte foto is slecht voor het merk.
Vrij simpel en logisch, toch? Nu heb ik zin in brood.

You Might Also Like

0 reacties

Subscribe