What's In My Bag * Cameratas Editie

06:00



Voor mijn verjaardag kreeg ik een gave nieuwe cameratas. Dat werd tijd, want mijn oude schoudertas begon een beetje te klein te worden voor al mijn spulletjes. Niet alleen kreeg ik hem vaak niet meer dicht, ook was een hele dag rondsjouwen met al het gewicht hangend aan één schouder niet goed voor mijn lichamelijke gesteldheid. Gelukkig ben ik nog steeds jong genoeg om verjaardagscadeautjes te krijgen, en deze rugzak was precies wat ik wou! In deze blogpost laat ik zien wat ik zoal meeneem naar een shoot, welke camera ik heb en welke lenzen ik gebruik.





De Tas
Ik had eigenlijk maar twee eisen voor mijn nieuwe cameratas: het moest een rugzak zijn, én hij moest afscheidingen hebben van binnen. Dit zwart/rode exemplaar voldoet perfect aan die eisen, en ik kan er makkelijk al mijn apparatuur in kwijt. Soms stop ik zelfs ongerelateerd prul in omdat hij anders zo leeg lijkt. Aan de voorkant is er ook nog een vakje waar ik mijn portemonnee, tablet, en drinken in kwijt kan. Omdat ik deze tas voor mijn verjaardag kreeg heb ik geen idee hoe duur hij precies was, maar volgens mij ergens tussen de 50-100 euries. En ik moet zeggen dat hij mijn familie’s geld dubbel en dwars waard is!




De Camera
Ik kocht mijn camera zo’n 2,5 jaar geleden, en wist toentertijd nog niet heel veel over het hele selectie proces. Ik wist dat ik een Canon of een Nikon wou, en welke van de twee merken het werd maakte mij niet zo veel uit. Wat voor mij wel uitmaakte, waren de pesos. Dus ging ik voor de goedkoopste deal, en die vond ik bij de Kamera Express webshop. Het werd de Canon EOS 1100D, zonder kitlens, mét de goedkope nifty fifty lens. Ik ben compleet tevreden met mijn cameraatje. Het doet z’n werk, en ik heb eigenlijk nog nooit een aanzienlijk betere in mijn handen gehad. Wanneer ik later groot ben wil ik wel een betere kopen (full frame ftw), maar voor nu doet deze het prima.
De kekke camerariem die je op de foto ziet was een kerstcadeautje van mijn vriend, en dit is weer zo’n nutteloos ding waar ik ontzettend blij mee kan zijn. Ik vind hem zo mooi! De kleurrijke aztec print maakt me elke keer weer enthousiast als ik mijn camera oppak. Fun Fact, toen ik mijn vriend vertelde dat ik een kekke camerariem voor kerst wel zag zitten, had ik geen idee dat de webshop die ze verkoopt ook serieus kekkecamerariem.nl heette.





Canon EF 50mm f/1.8
Mijn allereerste lens, de plastic fantastic, dankt zijn bijnaam aan het plasticen uiterlijk. De lens weegt niks, en voelt aan als speelgoed. Ik heb een thermosfles in de vorm van een cameralens die er nog kwalitatief beter uitziet. Maar deze lens heeft een speciaal plekje in mijn hart, omdat ik veel heb geleerd van het omgaan met deze lens. De 50mm heeft een vast brandpunt, wat wil zeggen dat er geen zoomfunctie is. Hierdoor kun je voor het samenstellen van je beeld dus niet vertrouwen op je lens, jij bent degene die de compositie moet maken door heen en weer te lopen. Het is een effectieve en actieve manier om meer over compositie te leren.
Door de wijde diafragma opening (f/1.8) krijg je ontzettend mooie bokeh (die vervaagde achtergronden), en kun je met weinig licht alsnog goed belichte foto’s maken. Ik heb wel ondervonden dat het met een wijde diafragma opening het moeilijker is om het onderwerp compleet scherp te krijgen, dus vaak fotografeer ik pas vanaf f2.8 of hoger.
Omdat deze lens ontzettend goedkoop is, je hebt hem vaak al voor tien tientjes, is de beeldkwaliteit ook iets minder dan bij mijn duurdere lens. Maar ik kan iedere fotograaf aanraden om deze lens aan te schaffen. Voor het geld hoef je het in ieder geval niet te laten.





Canon EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM
Dit pareltje van mijn collectie tikte ik tweedehands op de kop voor iets meer dan tweehonderd euries. Dat was ongeveer twee jaar geleden, ik heb geen idee wat hij nu waard is. Deze zoomlens is mijn favoriet op het moment, vooral omdat hij kwalitatief betere beelden schiet dan mijn 50mm. Hij heeft een stabilisator, waardoor je zelfs volledig ingezoomd geen bewegingsonscherpte krijgt. Deze lens is zwaar. En hij maakt geluid bij het scherpstellen. Maar die extra kilo’s neem ik voor lief, want ik zie er superpro uit wanneer ik deze lens op mijn camera schroef. Het geluid valt me soms op, maar is niet vervelend voor het model. Uitgezoomd is het grootst mogelijke diafragma opening f/4, en volledig ingezoomd krijg je slechts f/5.6. Deze lens is dus niet geschikt voor situaties met weinig licht, maar voor portretten in de buitenlucht is hij perfect. Als ik ooit nog de jackpot win zou ik wel een zoomlens willen met dezelfde radius, alleen dan met een lager f-getal!





Polaroid Instax Mini 8
Ik werd goed verwend op mijn verjaardag, want naast mijn cameratas kreeg ik ook dit leuke ding! Deze instant camera schiet film op credit card formaat, wat best klein is, maar voor mij is het precies goed. Ik gebruik deze camera eigenlijk alleen voor de bijzondere momenten in het leven, veelal wanneer ik met familie en vrienden ben, want één polaroid kost al snel een euro. Toch vind ik het fijn om een instant camera te hebben, want het laat je nadenken over wát je zou schieten als je maar één foto kon maken. Daarom zit hij ook steevast in mijn cameratas, als herinnering, en ook een beetje voor als een bijzonder moment zich plotseling aandoet.





Samsung Galaxy Tablet
Deze tablet heb ik ooit kunnen overnemen van mijn mams, die hem in de tijd dat tablets helemaal hot waren gratis kreeg bij het overstappen van energieleverancier. Of zo. Maar het is ontzettend handig voor het laten zien van voorbeeldposes en moodboards, en zo hoef ik mij niet druk te maken over het opmaken van mijn telefoonbatterij in de trein. Bovendien beheer ik ook mijn Instagram account via deze tablet, omdat mijn telefoon te oud is voor de nieuwste updates.


Reflectiescherm en andere accessoires
Ik ben een sucker voor natuurlijk licht, voornamelijk omdat ik geen geld heb voor bijzondere off-camera flashes en andere belachelijk dure studio apparatuur. En als je met natuurlijk licht fotografeert is het altijd handig om een reflectiescherm in je tas te hebben zitten. Dit is een 5-in-1 reflectiescherm, die ik op een Chinese webwinkel bestelde, en toen ik hem voor de eerste keer uit zijn hoesje haalde verloor ik mijn linkeroog en drie van mijn voortanden. De glazen op tafel vielen ook in miljoenen stukjes op de grond, en ik ben er vrij zeker van dat ik mijn polsen ook kneusde. Een tip voor degene die nog nooit een reflectiescherm hebben geopend, omdat ik had gewild dat iemand mij hiervoor had gewaarschuwd, pas op. Het ding knalt uit elkaar als vuurwerk twee dagen voor oud en nieuw. Dus houdt wat afstand tussen het scherm en de rest van jouw tere lichaam. Protip.
Verder heb ik ook mijn twee SanDisk 32gb geheugenkaartjes in mijn tas zitten, en een slechte olympus point and shoot camera voor het eventueel filmen van achter de schermen beelden. Ik heb ook een afstandsbediening voor mijn camera, maar helaas is deze niet draadloos. Mijn statief heb ik laatst in de auto van een styliste laten liggen, met haar moet ik altijd nog een shoot plannen alleen al om mijn statief weer op te halen, haha!
Ik neem ook altijd een flesje water mee, en als ik een hele dag weg ga ook wat te eten. Op die Chinese webshop kocht ik ook nog een waterdichte, doorzichtige camerahoes van twee euro. Die heb ik nooit vertrouwd en dus ook nooit gebruikt, maar wellicht review ik hem wel een keer.
Dat was het wel zo’n beetje. Niet veel bijzonders, geen hoogstaande technologische snufjes, gewoon mijn camera en een paar lenzen. Maar ik ben er blij mee, en trots op, en op deze zoetsappige noot wil ik mijn post eindigen. Laat in de comments vooral weten wat er niet uit jouw cameratas mag ontbreken, en met wat voor apparatuur jij schiet!

You Might Also Like

0 reacties

Subscribe