Let's Talk: Essays, Migratie en Studie Ontwijkend Gedrag

06:00


Ik schrijf momenteel -- of liever, zou momenteel bezig moeten zijn met het schrijven van -- een essay over migratie. De afgelopen maanden volgde ik een heel chill vak over hoe en waarom mensen migreren. De grootste focus lag op de Amerikaans-Mexicaanse grens, maar we hebben het ook gehad over braindrain en de actuele situatie in Europa. En hoewel er erg veel interessante onderwerpen en casestudies de revue passeerden, ben ik het schrijven van het essay ongelooflijk aan het uitstellen. Mede door deze blog te schrijven nu, dus. 

Ik heb politiek en economie nooit heel erg interessant gevonden. Het is gewoon simpelweg niet mijn ding. Geef mij maar een sociale kwestie of een filosofisch vraagstuk, dan kan ik lullen als Brugman. Maar migratie raakt alle vlakken. Het is een sociale kwestie én een filosofisch vraagstuk, maar vooral ook een politieke kwestie, met economische consequenties. Misschien dat ik daarom het “beginnen aan” zo uitstel, of misschien ben ik stiekem ook wel een beetje klaar met studeren.
Maar dat essay schrijft zichzelf niet, natuurlijk. Dus ik moet er nu toch echt aan gaan geloven. Volgens het mooie schema dat ik begin deze week maakte zou ik vandaag (donderdag 7 april) de eerste vijfhonderd woorden op papier moeten hebben, maar ik heb nog geeneens een onderwerp. Ik heb drie mogelijke onderwerpen, dat dan weer wel, maar geen van die drie is ideaal. Ik kan het hebben over de Syrische vluchtelingenstroom en hoe die ontvangen wordt in Europese landen zoals Nederland. Over hoe nationale soevereiniteit tegenover internationale verdragen komt te staan, over hoe de Nederlandse overheid voor Nederlanders hoort te werken aan de ene kant, maar toch ook een ethische verantwoordelijkheid heeft tegenover de Syriërs. Ik zou ook kunnen schrijven over hoe sociale media hebben bijgedragen aan de mobiliteit van Syrische vluchtelingen, over wat voor rol Facebook speelt in aan de ene kant het “uitnodigen” van asielzoekers, versus de sterke negatieve verhalen die de ronde doen (#eigenvolkeerst, bijvoorbeeld). Of ik schrijf over Jane the Virgin, één van mijn favoriete TV series die onderwerpen behandelt zoals illegale immigratie, Latijns Amerikaanse integratie, en representatie van deze bevolkingsgroepen op nationale TV. Die laatste lijkt me het leukst, dat mag overduidelijk zijn, maar ik kan er maar geen goed genoeg argument bij verzinnen dat een essay van 2500 woorden kan dragen.

Dus het wordt waarschijnlijk één of andere stomme politieke kwestie. Goed, dan doen we dat maar. Je moet toch wat. Maar eerst even wachten tot de thee klaar is. En ik moet eigenlijk ook nog douchen. En boodschappen halen zichzelf ook niet. Wil ik nou liever vijfhonderd woorden schrijven of een volle koelkast? Dat zijn belangrijke overwegingen. En weet je wat ik ook al lang niet meer gedaan heb? Rollercoaster. Zou dat nog net zo leuk zijn als vroeger?

You Might Also Like

0 reacties

Subscribe