Perfect Voorbereiden op een Fotoshoot

06:00


Of het nu gaat om een simpele portretsessie of een uitgebreide modeshoot, ik ben elke keer nog nerveus. Het zijn gezonde zenuwen, dat wel, en een goede voorbereiding is echt het halve werk. Lijstjes en een ingepakte tas nemen altijd een groot deel van die zenuwen weg. In deze blogpost neem ik je mee naar de super spannende dag vóór de fotoshoot. Wanneer ik druk bezig ben met het maken van lijstjes, het plannen van mijn lunch, en het scouten van locatie op Google Maps.
Lijstjes, dus. Ik ben een groot fan. Zelfs als ik een weekendje naar thuis thuis ga, maak ik een paklijst met wat ik niet moet vergeten. Voor boodschappen maak ik ook altijd lijstjes (woeeh, volwassen!), en mijn notitieblokje is voor drie kwart gevuld met to-do lijstjes. Maar dat heeft meer te maken met het feit dat ik vaak vergeet dat ik al een to-do lijstje gemaakt heb, en er daardoor drie dezelfde to-do-lijstjes in drie verschillende schriften staan. Enfin. Morgen heb ik een hele leuke fotomeeting waarvoor ik redelijk vroeg uit mijn nest moet. Dus vandaag wil ik alles klaar hebben liggen, zodat ik morgen alleen nog maar mijn jas hoef aan te doen. Bij wijze van spreken. Meestal draag ik ook een broek.

Dubbelcheck je apparatuur
De meest voor de hand liggende eerste stap. Doet je camera het nog? Verzamel al je lenzen, reflectieschermen, flitsers, extra batterijen, statieven, afstandsbedieningen, regenhandschoenen, draagriemen, waterpassen, GPS trackers -- oké, misschien heb je niet al dit nodig, maar een camera en een lens is vaak wel handig.
Zorg dat je batterij opgeladen is en je SD kaartjes leeg. Heb je een extra accu of SD-kaart? Check deze voor de zekerheid ook even.
En weet je wat je ook zou moeten checken, voor de zekerheid, dat kleine verbindstukje tussen je camera en je statief… dat stomme ding vergeet ik altijd. Nou ja, toen ik mijn statief nog had. Die heb ik een keer in de achterbak van een styliste laten liggen.

Formatteer je SD kaartjes
Hier wou ik een extra puntje van maken, omdat dit echt heel belangrijk is. Alleen je bestanden verwijderen van je SD kaartje is niet genoeg, de verwijderde bestanden blijven schijfruimte innemen. Zorg ervoor dat je standaard voor of na elke shoot je SD kaartje formatteert, zodat je SD kaartje lang mee blijft gaan.

Moodboard & Visie
Zelf neem ik altijd mijn tablet mee naar een fotoshoot. Niet alleen omdat het beeld groter is, maar ook omdat ik op deze manier niet de batterij van mijn telefoon leeg zuip. Op mijn tablet download ik altijd het moodboard wat ik via Pinterest heb gemaakt, zodat ik voor en tijdens het shooten kan laten zien wat voor poses ik wil proberen en wat voor sfeer ik wil neer zetten. Dit helpt heel erg als je even in een sleur terecht komt of de inspiratie opeens zoek is. Het downloaden van deze plaatjes is wel een handige tip, trouwens, aangezien je er nooit zeker van kan zijn dat er overal WiFi is. Vooral niet op de Utrechtse Heuvelrug.
Als je liever niet met een moodboard werkt, is het handig om voor jezelf héél duidelijk te hebben wat je wilt neerzetten. Probeer zelf, ook al ben je geen model, poses uit in de spiegel. Schets, verf, teken, krijt of klei. Schrijf een kort verhaal. Doe wat jij moet doen om je concept goed in je hoofd te krijgen. Dit maakt het fotograferen vele malen makkelijker, omdat je precies weet wat je wilt doen.


Voer
Niet alleen de accu van je camera moet opgeladen zijn, maar ook jij hebt voldoende energie nodig om een sessie door te komen. Een flesje water, een broodje, een stukje fruit. Een chocolade reep, die je deelt met je team voor browniepoints. Zorg goed voor jezelf.

Contactgegevens
Wat nu als je midden op de Utrechtse Heuvelrug staat zonder wifi of internet ontvangst, en je bent vergeten waar je precies hebt afgesproken? Heb je de mobiele nummers van je teamleden? En andersom, hebben zij jouw nummer? Het is een kleine moeite om deze even uit te wisselen, maar kan een hoop stress schelen.

Styling en Visagie
Als je dit niet hebt uitbesteed aan een styliste of visagiste, zorg dan dat je de avond van te voren alle outfits nog een keer samenstelt. Mis je accessoires? Is het handig voor het model om huidkleurig ondergoed aan te hebben? Of juist een knalrode kanten bh? Ga alle details nog even langs, voor de zekerheid én voor je gemoedstoestand.


Locatie
Weet het hele team het adres van de locatie? Wanneer deze een eindje weg is, hoe kom je er precies? Met het OV? Heeft de NS nog geplande werkzaamheden waar je rekening mee moet houden? Ik reken altijd standaard een kwartier extra reistijd. Dit houdt vaak in dat ik een kwartier te vroeg bij de locatie ben. Persoonlijk vind ik dit heel fijn. Het komt professioneel over om je team te kunnen “opvangen,” én je hebt nog even tijd om de locatie te scannen op mooie plekjes, zodat je straks niet doelloos door de Utrechtse Heuvelrug hoeft te dwalen met koffers vol kleding, make-up en apparatuur.
Daarnaast vind ik het ook altijd fijn om vast een beeld te hebben van een locatie waar ik nog nooit ben geweest. Ik “loop” in Google Maps vaak even door parken of natuurgebieden, gewoon om te zien wat ik ongeveer kan verwachten.

Ik ben vast nog iets vergeten. Ongetwijfeld. Want zelfs de meest uitgebreide lijstjes zorgen er niet voor dat je niet voor verrassingen komt te staan. Gelukkig ben je, als het goed is, een creatief persoon, dat voldoende out-of-the-box kan denken om voor elke situatie een passende oplossing kan vinden. Flexibiliteit is een groot deel van fotografie, en dan heb ik het niet perse over de onmogelijke standjes waar we ons soms in wurmen voor dat perfecte shot, maar ook qua planning en verwachtingspatroon. Niets gaat volgens plan, dat is de enige constante factor waarop ik heb kunnen bouwen de afgelopen 2,5 jaar. Maar dat maakt het niet minder leuk. In tegendeel, de sporadische spontaniteit van fotografie is juist wat mij zo aantrekt.
Ah, mijn accu-lader springt net op groen. Tijd om die in mijn camera te stoppen, want het zal niet de eerste keer zijn dat ik dat vergeet te doen. Ik hoop dat je het leuk vond om over het voorbereiden van een fotoshoot te lezen, en ik zal je ook snel meer vertellen over de leuke fotomeeting van zondag 10 april! Ben jij ook zo'n lijstjes persoon? Zegt jouw moeder ook steevast "jij vergeet je eigen kont nog eens!" wanneer je weer eens aanbelt omdat je huissleutels nog in je andere jaszak zitten? Laat het me weten in de comments!

You Might Also Like

0 reacties

Subscribe