Mislukte Foto's

06:00


Met een ruig kloppend hart zit ik in de trein terug van een fotoshoot. Nu de zon langzaam onder de horizon zakt, ebt ook de rozige gloed van het shooten weg. Waar de foto’s in de felle zon en natuurlijke staat van ecstasy er prachtig uit zagen, is het nu tijd om met een kritische blik in te zoomen. En dat gaat zoals altijd gepaard met de nodige hartverzakkingen en krokodillentranen.

Soms wordt ik namelijk wel eens verliefd op een foto, vanwege de blik of de sfeer, maar blijkt de focus net verkeerd te liggen. Of de foto is compleet onscherp, bewogen, te donker, of overbelicht. Technisch gezien is de foto mislukt.

Maar weet je? Boeiend! Dat is geen reden om de foto per direct de prullebak in te gooien. Fotografie gaat om zo veel meer dan technische perfecte foto’s maken. Fotografie gaat om het vastleggen van momenten, van gevoel, van sfeer. In de woorden van Dani Diamond: "Als je een foto bekijkt, is er niemand die zegt 'wauw, dat gebruik van sluitertijd en ISO doet emotioneel echt wat met mij', toch?"

De foto’s hieronder zijn hartstikke mislukt, technisch gezien. Misschien zie je het op deze relatieve kleine weergave nog niet eens echt goed, maar geloof mij: er is niet goed gefocust, ze zijn bewogen, onscherp en verkeerd belicht. En weet je wat? Binnen mijn teams zijn deze foto’s vaak de favorieten van de shoot.








Zoals je ziet heb ik de meeste foto’s zwart wit gemaakt. Dat is zo’n beetje mijn go-to “verpeste-foto-goed-maker,” haha. Natuurlijk ben ik ook benieuwd naar jouw ervaringen! Hoe denk jij over “mislukte” foto’s? Laat het me weten in de comments!

Foto credits van boven naar beneden: model Mynthe de Jong muah Leonieke Moulijn; model Geertje Korthuis muah Leonieke Moulijn; model Demishola; model Katja Valent muah Nadieh de Zwaan styling Larissa Berrenchina; model Baukje de Boer.

You Might Also Like

1 reacties

  1. Ik vind ze alsnog heel mooi en aangezien ik zelf best een leek ben op fotografe gebied valt het mij niet eens super op dat misschien de focus niet helemaal goed ligt op een paar foto's. Leuk ook dat je dit deelt!

    BeantwoordenVerwijderen

Subscribe