Toen & Nu: Samenwerkingen Door De Jaren Heen!

06:00



Met sommige modellen is de samenwerking zo fijn of het contact zo leuk (of allebei!) dat we opnieuw een shoot samen plannen! Ik had al een tijdje het idee om een soort “React to Old Photoshoots” blog te schrijven, maar wist nooit zo goed hoe ik een goed verhaal aan willekeurige foto’s moest plakken. Dus toen ik voor de zoveelste keer door mijn Flickr albums klikte, viel het me op dat ik best vaak met dezelfde modellen gewerkt heb. In deze blogpost laat ik zien hoe mijn fotografie is verandert door de jaren heen, en hoe mijn modellen gegroeid zijn in hun vak!


Thirza

 Oktober 2014, November 2014
Februari 2015 (muah Stephanie Wijnja), Februari 2016.

Met Thirza had ik één van mijn eerste modellen-shoots in 2014. En wat mij nu leuk leek, was om haar midden in de nacht naar het Noorderplantsoen te laten komen om ‘s nachts te fotograferen. Waar ik niet zo goed over nagedacht had? Dat je dus blijkbaar licht nodig hebt om een mooie foto te maken. Naast deze eerste slecht belichte foto probeerde ik ook nog iets uit wat bekend staat als lightpainting, wat net zo’n daverend succes was als deze slecht belichte eerste foto. Goed, het was wel erg gezellig, en een maandje later besloten we om het nog eens over te doen. Samen gingen we naar het Hoornsemeer, waar we dit prachtige stukje natuur vonden. Hele sfeervolle foto, erg herfstig. Ik had het bewerken van de huid kennelijk nog niet ontdekt, en ook was ik niet zo’n fan van harde schaduwen. Vervolgens springen we naar februari 2015, naar mijn fotomeeting! Hier maakte ik deze stoerdere, “industriële” foto. Hallo, overbelichte huid! Hier wist ik nog steeds niet heel goed wat ik met huid aanmoest, dus haar gezicht is voornamelijk één grote witte vlek, haha! Wel zie je goed hoe Thirza zich steeds gemakkelijker voelt voor de camera, en dat vind ik erg leuk om te zien! De laatste foto was van afgelopen maart, toen we weer heel sfeervol in de natuur een serie maakten. Deze bewerking is het niveau waar ik nu ben. Ik zie nog steeds dat het verre van perfect is, maar het is in ieder geval veel natuurlijker dan de witte vlek ;) . Ook vind ik de kleuren en de sfeer van deze serie heel mooi! Het is eigenlijk gewoon heel moeilijk om Thirza niet mooi op de foto te krijgen.


Venise


December 2014, 2x Februari 2015 (muah Evelien van Hofwegen).

In December 2014 leek het me leuk om een serie midden in de stad te maken, geheel in zwart-wit. Venise reageerde op mijn oproepje en we spraken af op een jammer genoeg regenachtige middag. Gelukkig klikte het meteen goed en was het winkelcentrum waar we afspraken deels overdekt! Deze serie, die onder andere hier online verscheen op Digifoto Starter, vind ik nog steeds erg goed gelukt. Weer is het bewerk-niveau niet erg hoog, op de foto’s waar haar gezicht goed te zien is, is het weer een complete witte vlek. Maar de kerstsfeer en het stadse heeft wel wat! Een paar maandjes later spraken we weer af, en dit keer deden we totaal iets anders. We huurden samen een hotelkamer en maakten daar in totaal drie verschillende series. De eerste was de nonchalante “just out of bed” look, de tweede was geïnspireerd op Sofia Loren, en de derde was deze vette “bath tub” serie. Dit was één van de technisch moeilijkste shoots die ik ooit heb gedaan, omdat het licht heel onregelmatig was en ik (nog) geen studio apparatuur bezat. Uiteindelijk heb ik door wc-papier om mijn camera’s flitser te plakken een soort van soft-box gecreëerd die het licht iets mooier verspreidde. En hoewel ik de bewerking nu compleet anders zou doen, ben ik heel tevreden over de sfeer die we hebben neergezet!


Martine A.


November 2014, Maart 2016 (styling Hafsa Cherabi).

Eind 2014 organiseerde ik mijn eerste fotomeeting via het forum van Girlscene. Dit was super leuk, en ik heb er veel leuke contacten aan over gehouden! Met Martine A. shootte ik op beide “Girlscene” fotomeetings, en met die eerste foto was ik toentertijd zo blij! Hij staat zelfs op mijn visitekaartjes (die ik overigens nog maar één keer heb uit kunnen delen), maar nu erger ik me rot aan de groene waas die over het geheel hangt, en ook had ik de foto wel iets donkerder kunnen maken. Maar de locatie was top, de styling, Martine deed het fantastisch, en kijk nou hoe straalblauw haar ogen zijn! Nu wordt dit wel een beetje appels met peren vergelijken, want we gaan van een hele dromerige, lieve sfeer naar de “urban” fotomeeting van afgelopen maart. Deze serie, gepubliceerd in Modellenland Magazine, is de eerste serie waarin ik bezig ben geweest met kleuren in de nabewerking. Ook is de huid veel natuurlijker bewerkt en vraagt de foto meteen om de aandacht. Martine is een heel fijn model om mee te werken, en ik denk dat je dat ook terug ziet in de foto’s!


Martine G.

November 2014, Maart 2016 (styling Hafsa Cherabi).

Hetzelfde geldt voor Martine G.! Ook haar leerde ik kennen tijdens de eerste fotomeeting, waar ik de eerste foto maakte. Het is een leuke foto, en Martine is een prachtig model, maar het is zeker niet mijn beste werk. De tweede foto, daarentegen, gemaakte tijdens de tweede Girlscene fotomeeting, vind ik heel veel sfeer hebben en ben ik veel meer tot aangetrokken. Ookal zie je haar gezicht misschien niet, de pose en de lijnen vind ik heel gaaf met elkaar werken! Ook de bewerking is net iets “professioneler.”


Amaya

 Voorjaar 2015 (muah Aisha Nina Bartels styling Rubia Meyers), November 2015 (muah Anne van 't Oever, styling Michelle Phaf).

Voorjaar 2015 (muah Aisha Nina Bartels styling Rubia Meyers), November 2015 (muah Anne van 't Oever, styling Michelle Phaf).

Met Amaya maakte ik mijn allereerste echte fashion editorial, die ook nog eens meteen gepubliceerd werd in Elegant Magazine! Amaya is een fantastisch model dat show na show en shoot na shoot binnensleept. Ze gaat echt als een speer en dat vind ik heel leuk om te zien, haha! Ik heb van Amaya hier vier foto’s geplaatst, de linker twee zijn van onze eerste shoot, en de rechter twee van onze tweede. Beide shoots zijn grote favorieten bij mij, en qua fotografie en modellenwerk liggen ze ook heel dicht bij elkaar. De tweede shoot heeft wel net wat meer cohesie in sfeer en kleur, en ook qua bewerking zie ik hier en daar dingen die bij de tweede shoot veel beter gingen (op de eerste zwart witte foto maakte ik bijvoorbeeld de beginnersfout om de lijnen onder haar ogen compleet weg te werken, waardoor er een wazige vlek ontstaat).


Daisy


September 2015, April 2016 (mua Soo-ran van Benthem).

Dit is al best een lange blog, haha! Maar we zijn beland bij mijn meest recente shoots! Met Daisy werkte ik afgelopen zomer samen. We gingen samen naar de Prinsentuin in Groningen, waar we ontzettend veel lol hadden en ook nog eens aardige plaatjes schoten. De tweede shoot was tijdens de fotomeeting in Groningen, en hier waren we weer omringd door mooie bloempjes. Twee best dezelfde shoots dus, en toch zijn het twee compleet andere plaatjes geworden. De roze gloed over de laatste foto vond ik best spannend, omdat ik het voorheen (zoals je op de eerste foto ziet) altijd op safe heb gespeeld wat betreft kleuren. Ik ben blij dat ik dit keer wat meer risico’s heb genomen!


Mynthe


Maart 2015 (muah Leonieke Moulijn), April 2016 (muah Soo-ran van Benthem).

Mynthe is écht net een elfje. Ik weet dat ik dit vaak vertel, maar kijk dan! Vorig jaar maakten we een super serie met een prachtige knalroze zeemeermin-jurk in de kassen van Hortus Haren, en afgelopen fotomeeting kregen we de kans om op dezelfde locatie nog eens samen te werken. Yes please! Mynthe is een heel makkelijk model. Ze heeft bijna geen aanwijzingen nodig en doet de gaafste acrobatische stunts (zoals in bomen klimmen…). Het meeste verschil tussen deze twee shoots zit ‘em dan ook in mijn bewerkingstechnieken. Zoals je ziet is de eerste heel zacht en lieflijk, maar vooral ook heel licht. De nieuwste foto vraagt meteen je aandacht, en is qua kleur ook beter afgestemd op de omgeving.

Zo. Dat was het. Volgens mij heb ik niemand overgeslagen, en als ik dit wel gedaan heb duizend maal sorry, haha! Laat me vooral weten of jij ook vooruitgang in mijn foto’s ziet, en ik ben ook benieuwd naar je mening over mijn bewerkingstechnieken! Ik weet dat ik nog heel veel kan verbeteren, maar vooral op het gebied van huid en kleur ben ik al best wat vooruit gegaan. Wat is jouw favoriete foto uit al deze shoots? Ik ben benieuwd!

You Might Also Like

0 reacties

Subscribe