Vijf Tips voor een Gevarieerd en Dynamisch Portfolio!

06:00


Verandering van spijs doet eten. Niet alleen is het voor het creatieve proces bevorderend als je eens in de zoveel tijd uit je comfort zone stapt, maar ook is een gevarieerd portfolio spannender om naar te kijken dan tien praktisch dezelfde beelden. In deze blogpost geef ik je vijf simpele tips die de beeldspraak van je portfolio tot leven laat komen!

1. Kleur
Wanneer je net begint met fotografie heb je waarschijnlijk wel betere dingen aan je hoofd dan kleur. Immers ben je nog bezig met het begrijpen van je camera of het onder de knie krijgen van Photoshop. Maar als je eventjes de tijd hebt kan ik je van harte aanraden om je te verdiepen in kleur. Hele simpele kleurcorrecties kunnen je foto meteen laten opleven, en als je de make-up en styling qua kleur afstemt op de locatie kan het model er écht uitspringen. Zet een lekker kopje thee en denk terug aan die lessen Beeldende Vorming op de Middelbare… dat kleurenwiel, hoe zat dat ook alweer met complimentaire kleuren?


2. Beweging
Foto’s zijn van nature bevroren momentjes in de tijd. Daarom kunnen ze vaak statisch of “dood” overkomen. Om meer leven in je foto’s te blazen kun je ervoor zorgen dat er beweging in je foto’s zit! Gebruik de wind, laat je model rondjes draaien of met stukken stof spelen. Dit zorgt voor een levendige foto die de aandacht meteen opeist. En daarnaast is er geen betere ijsbreker dan samen rondjes draaien tot je niet meer bijkomt van het lachen!


3. Afstand
Dit is iets waar ik zelf ook nog wat meer op moet gaan letten. Half-portretten zijn mijn go-to pose, maar ik vind niks saaier dan een hele reeks beelden die precies van dezelfde afstand zijn gemaakt. Zo vaak als ik kan probeer ik het dan ook af te wisselen met close-ups, portretten en full-bodies. Hoewel ik full bodies nog steeds moeilijk vind! Door je standpunt af te wisselen moet het oog als het ware “zigzaggen” door je foto’s, in plaats van een constante lijn volgen. Dit maakt je werk interessanter en uitnodigender!


4. Landschap
Een hele simpele tip is om je arm eens wat rust te gunnen en lekker in landschap te gaan schieten. Horizontale foto’s kunnen in je portfolio veel rust bieden. Waar foto’s in portretriching elkaar rap opvolgen is het soms moeilijk om te kiezen waar je precies naar moet kijken. Stop eens in de zoveel tijd een landschap-georiënteerde foto in de mix, et voila!, een moment van rust.


5. Concept
Een foto zegt meer dan duizend woorden, maar een nietszeggende foto zal niemand aanspreken! Het aantal megapixels, de scherpte en de perfecte focus maken allemaal niks uit als de foto saai is om naar te kijken. Probeer een verhaal te vertellen met je foto’s. Nodig je kijker uit in jouw wereld, waar je model, de visagie, de kleding, de omgeving en jouw fotografie samen komen in een prachtig avontuur. Dit vergt veel planning en inlevingsvermogen (van het hele team!), maar zal het uiteindelijk dubbel en dwars waard zijn!


Dat waren mijn simpele tips! Ik hoop dat je iets hebt kunnen oppikken, en ik ben ook heel erg benieuwd naar jouw portfolio! Laat een linkje achter in de comments en dan zal ik zeker eens rondsnuffelen op je website. Wil je meer leren over het opbouwen van een online portfolio? Ik schreef een poosje geleden al een uitgebreid artikel over álles wat met het opbouwen van een portfolio te maken heeft, inclusief mijn vijf tips voor de beste gratis portfoliosites!

Foto credits van boven naar beneden, links naar rechts:
Daisy x Soo-ran van Benthem.
Mynthe x Soo-ran van Benthem; Venise; Maud.
Katja Valent x Nadieh de Zwaan x Larissa Berrenchina.
Amaya Ogbondah x Anne van 't Oever x Michelle Phaf.
Mynthe x Soo-ran van Benthem. 

You Might Also Like

1 reacties

  1. Een concept is inderdaad zo belangrijk! Ik vind het altijd zo leuk als de shoot precies de goede sfeer uitstraalt zoals het moodboard die je van tevoren hebt gemaakt :)

    BeantwoordenVerwijderen

Subscribe