Fotografie Tip // Kleur Begrijpen

06:00


Aan het begin van het jaar stelde ik een vijftal fotografie doelen voor mezelf op. Een soort “goede voornemens,” maar dan voor mijn fotografie. Eén van die doelen was om meer aandacht te besteden aan het nabewerkingsproces, en dan vooral meer focus leggen op kleur. En zoals met alle goede voornemens, is daar niet per se iets van terecht gekomen… Tot nu! Want ik ben me gaan inlezen in kleur, en omdat ik best onder de indruk ben van het verschil dat kleur kan maken, wil ik deze blogpost compleet wijden aan het begrijpen van kleur.
Niet omdat ik alle kennis heb, nee, juist niet. Meer omdat ik het wil begrijpen, wil beheersen. En door het uit proberen te leggen aan een ander ga ik het zelf ook beter snappen. Dat, en ik wist gewoon echt geen onderwerp voor een blogpost. Dus hier gaan we.
In onderstaande video wordt vanalles uitgelegd. Het is simpel te volgen, maar wel in het Engels. De maker van de video legt aan de hand van duidelijke voorbeelden uit wat je met kleur kan doen, en op welke verschillende manieren. Hij heeft het niet alleen over de verschillende kleurschema’s, maar ook over de intensiteit van de kleur, en hoe je dit goed gebruikt. In de rest van deze blogpost ga ik het alleen hebben over de kleurschema’s, maar het stuk over saturatie en intensiteit is ook echt heel handig om eens te bekijken!



Monochromatisch

Dit kleurschema is het meest makkelijk te begrijpen, omdat er maar één kleur gebruikt wordt. Ik heb dit bijvoorbeeld toegepast in de fotoshoot met Daisy, waarbij de roze gloed van de foto zo overheersend is dat nagenoeg alles roze is geworden, zelfs haar huid en haar!




Analogisch

Hierbij gebruik je de kleuren die naast elkaar in het kleurenwiel liggen. Zoals in de video benadrukt wordt, betekend dit niet dat elke kleur evenveel voor moet komen. Zeker niet, dat zou de foto juist ongemakkelijk maken om naar te kijken.


Triadisch

Dit vind ik zelf het moeilijkste kleurschema, en ik kon ook niet een voorbeeld vinden in mijn werk waar ik dit heb toegepast. Je gebruikt met een triadisch kleurschema dus drie kleuren die even ver van elkaar af liggen in het kleurenwiel. Ik heb gekozen voor de primaire kleuren voor het voorbeeld, maar dat hoeft dus niet altijd het geval te zijn.


Complementair

Hier hoor ik het meeste over in de wereld van de fotografie. Bij nagenoeg elke volledige tutorial die ik heb gevolgd over het retoucheren van (mode)portretten, komen “complementaire kleuren” altijd langs. Complementaire kleuren zijn twee kleuren die precies tegenover elkaar liggen in het kleurenwiel. Rood en groen, geel en paars, en blauw en oranje bijvoorbeeld. Hierbij moet ook weer gezegd worden dat de kleuren juist niet 50/50 verdeelt moeten zijn, om de rust te bewaren in de foto.
Dit kleurenschema gebruik ik dan weer wel in mijn foto’s, zoals in het voorbeeld van Mynthe hieronder.




Split-Complementair

Bij deze vorm van complementariteit is één van de complementaire “eindes” gesplit in twee kleuren. Dit kleurschema kon ik niet terugvinden in mijn werk, maar in de video wordt hij beter uitgelegd, haha!


Dubbel Complementair

Deze is simpeler uit te leggen dan de vorige: in plaats van één paar complementaire kleuren, gebruik je er hierbij twee. Geel en paars én blauw en oranje, bijvoorbeeld. En ook hier geldt weer dat de kleuren niet elk voor 25% aanwezig moeten zijn. Het kan juist zo zijn dat een foto voor 75% een oranje gloed heeft, voor 15% een blauwe, en dat er dan ergens in een hoekje 10% geel zit en 5% paars. Sowieso hoef je de percentages van kleur-aanwezigheid nooit te meten, da’s gekkenwerk!

En dat waren alle kleurschema’s! Omdat ik in alle tutorials altijd alleen maar complementaire kleuren tegenkwam, nam ik eigenlijk aan dat dit dan wel de enige “juiste” mogelijkheid zou moeten zijn. Maar zoals met alles in het retoucheren is er niet één juiste manier: het gaat erom dat het uiteindelijke beeld harmonieus en fijn om naar te kijken is. En of je dat nou doet met ingewikkelde dubbele complementaire kleurschema’s, of simpelweg met één kleur, zolang het resultaat maar mooi is maakt het allemaal niet zo veel uit! Dat wil natuurlijk niet zeggen deze kennis dan allemaal maar weer moet vergeten. Nee, juist niet! Zie deze verschillende schema’s maar als gereedschappen voor in je gereedschapskist. Er is er niet één beter dan de ander, en daarom is het handig om ze allemaal paraat te hebben voor wanneer je ze nodig hebt!
Ik hoop dat je wat aan deze uiteenzetting van kleur theorie gehad hebt! Ik in ieder geval wel, en ik probeer nu overal verbanden te leggen tussen de verschillende kleuren om mijn oog te trainen. Gebruikte jij al kleurschema’s in je foto’s? Laat het me weten in de comments!

You Might Also Like

0 reacties

Subscribe