Stapelreview: Recente Animatiefilms!

06:00


In de vijfde klas van het VWO moesten we voor Engels Animal Farm lezen, een boek dat gaat over een stel boerderijdieren en hun onderlinge relaties. Maar natuurlijk was dit niet “zomaar” een boek over dieren. Nee, het verhaal ging veel dieper. Door het gebruik van de simpele setting en dieren als karakters, wist Orwell een satirisch en kritiek verhaal neer te zetten over de totalitaire politiek van de Sovjet-Unie.

Maar Kim, denk je nu misschien, we gingen toch babbelen over wat recente animatiefilms? Wat heeft Lenin hier mee te maken? Nou, dit is mijn manier om met een te vergezocht voorbeeld te laten zien dat animatiefilms niet alleen voor kinderen zijn. Zelfs met schattige, knuffelige diertjes als karakters kan men uitermate goede films (of boeken) neerzetten, die soms zelfs beter hun boodschap overbrengen dan hun live-action tegenhangers.

En daarnaast zijn niet alle geanimeerde films of series specifiek gericht op kinderen (kuch, Legend of Korra kuch). Daarom is het ook helemaal niet raar dat ik de afgelopen dagen een flinke dosis geanimeerde goedheid tot me heb genomen. Echt. Totaal niets mis mee. Ik zweer het.


Zootopia ★★★★★
Walt Disney Pictures, Walt Disney Animation Studios



Just a small town girl, living in a lonely world… She took the midnight train, going anywhere… Judy Hopps is een klein, schattig konijntje. Hoewel alleen andere konijntjes elkaar schattig mogen noemen, anders is het discriminatie. Haar hele leven lang droomt ze ervan om politieagent te worden, maar dat is geen toekomst voor een konijn. De hele wereld werkt haar tegen, en zelfs haar ouders zien haar liever werken op de generaties-oude keuteltjesfabriek. Maar Judy is vastberaden, en vertrekt naar de politieacademie. De welbekende stortvloed aan sociale constructies en vooroordelen blijft haar achtervolgen, zelfs nadat ze met vlag en wimpel afstudeert. Maar Judy geeft nooit op, en met haar koffertje en een hoofd vol dromen vertrekt ze voorgoed naar Zootopia, de hoofdstad van het dierenrijk, waar prooi en jager samen in vrede leven. Eenmaal daar ontmoet ze een sluwe vos, Nick Wilde, op haar eerste avontuur als politieagente! Uh, verkeerswacht. Oké. Ruw begin voor Judy, maar al snel raken zij en Nick verstrengeld in het avontuur van hun leven…

Deze film, jongens en meisjes. Deze film is zó ontzettend goed. De film zit boordevol sociale commentaren die zich afspelen op zoveel verschillende niveaus. Het is précies de situatie die zich nu afspeelt in onze (wereld)maatschappij, waar we zo gewend zijn om de jagers als boosdoeners te zien, dat we dit zo makkelijk keer en keer aannemen. Deze film laat je zien hoe belangrijk het is om ten eerste het héle verhaal te begrijpen voordat je een oordeel velt, en ten tweede nooit op te geven. Houdt vast aan je dromen, én aan iedereen die jou wilt zien slagen.

Daarnaast heeft deze film ook zoveel gave knipogen naar populaire cultuur, die té mooi zijn om nu te gaan spoilen. En het is een prachtig staaltje animeerwerk. Echt een kunstwerkje, vooral de scene waarin Judy voor het eerst met de trein Zootopia ontdekt. Dat is zo mooi gemaakt dat je gewoon vergeet dat het geanimeerd is. Dus zoek de film op en kijk hem meteen, je gaat er écht geen spijt van krijgen! Een dikke aanrader dus. Vijf sterren. Als iedereen ter wereld deze film zou kijken zouden we veel beter met elkaar omgaan. Zó goed is de film echt.


Big Hero 6 ★★★★
Walt Disney Pictures, Walt Disney Animation Studios




Gebaseerd op de gelijknamige Marvel strips, neemt Big Hero 6 je mee in de futuristische wereld van San Fransokyo. Hier woont Hiro Hamada, een klein wonderkind dat een aardig zakcentje verdient met robotgevechten. Als Hiro opnieuw gepakt wordt voor het illegaal bieden op deze robotgevechten kan zelfs zijn broer Tadashi hem niet meer redden, en moet hun tante en voogd hen uit de gevangenis komen halen. In een poging Hiro te inspireren om wat te doen met dat grote brein van hem, neemt Tadashi hem mee naar de universiteit waar hij studeert. Hier ontmoet Hiro een viertal medestudenten (oké, eentje is meer de schoolmascotte dan een student, maar tja) die gek zijn op technologie. Waar Hiro best onder de indruk is van iedereens technologische foefjes, weet zijn broer hem pas echt te strikken. Tadashi introduceert Hiro aan Baymax, zijn zelf ontworpen EHBO-robot. De grote knuffelige, ronde witte dikkerd wordt geactiveerd wanneer iemand “auw” zegt, en schiet meteen te hulp. Hiro weet zeker dat hij ook naar de universiteit wilt, en om een plekje te veroveren doet hij mee aan een grote wedstrijd voor technologische vooruitgang. Hiro ontwerpt een nieuw soort robotjes die je kunt besturen met je hersenen via een haarband die je hersengolven opvangt en dan weten alle kleine robotjes meteen wat ze moeten doen maar het werkt dus alleen als je die band op je hoofd hebt en… en… en.... Het ziet er cool uit oké! Maar dan gebeurt er iets wat Hiro’s leven voorgoed zal veranderen. Een enorme brand slokt de universiteit en alle uitvindingen op, en een van de leraren is nog binnen. Tadashi besluit om naar binnen te rennen…

Compleet down over het verlies van zijn broer weet Hiro niet meer wat hij met zijn leven aan moet. Zijn vrienden negeert hij, hij eet niks, en zelfs zijn tante kan hem niet opvrolijken. Totdat Hiro op een dag struikelt en in pijn “au” schreeuwt, waardoor Baymax geactiveerd wordt. Vastberaden om Hiro “beter te maken” doet Baymax er alles aan om het Hiro naar zijn zin te maken, en dat zorgt ervoor dat ze samen het avontuur van hun leven beleven (klinkt bekend).

Een goede film die prachtig uitbeeld hoe verlies, en de onredelijke woede en ongekende pijn die daar uit voort vloeit, nooit zo zwart-wit is als het lijkt. Het is een typisch stripverhaal, met alle gekkigheden, maar daar houd ik juist van. Deze origin story van de zes helden is heerlijk om naar te kijken, en zal je meerdere malen ontroeren. Héél hard gelachen heb ik niet, maar hier en daar blies ik zeker wat meer lucht mijn neusgaten uit dan normaal. Kortom: een leuke film met een goede boodschap, die je zeker gezien moet hebben als je van animatiefilms of stripboeken houdt.


Home ★
20th Century Fox, DreamWorks Animation




Oh is een onhandige alien die getraind is om overal altijd voor weg te lopen. Is de kans van slagen minder dan 50%? Hup, wegwezen! En hij is niet alleen. Zijn hele alienras is continu op de vlucht voor een ander boosaardig alien ras dat hen koste wat het kost wil vernietigen. Daarom besluiten de goede-Oh-aliens de aarde in te nemen, omdat de primaire, beestachtige “mensheid” vast wat kan leren van hun geavanceerde technologie. Alle mensen worden opgezogen door grote stofzuigers en in Australië gedumpt. Behalve één meisje: Rihanna. Uh, ik bedoel Tip. Ja, Tip is door de aliens haar moeder kwijt geraakt en samen met haar kat Pig besluit ze om haar moeder te gaan zoeken. Oh heeft ondertussen weer iets stoms gedaan waardoor het hele alienras in gevaar is, en is daarom op de vlucht. Omdat ze allebei op de vlucht zijn voor de intergalactische politie (I wish…) komen ze opeens op hetzelfde onderduikadres aan… Samen raken ze verzeild in (wait for it…) een heel voorspelbaar en ongeïnspireerd avontuur dat meer een roadtrip is met wat lekke banden (ha! Die zag je niet aankomen he).

Er zijn een paar dingen mis met deze film. Die dingen ga ik nu opsommen: 1. Rihanna is geen goede stemacteur; 2. Elke keer als ik Oh hoorde praten hoorde ik Sheldon Cooper omdat deze karakters té gelijk zijn; 3. Het verhaal is niet heel origineel, maar dat vind ik nog niet zo erg. Ik bedoel Avatar was in essentie ook een precieze kopie van Pocahontas, maar die film had een visie. Deze film was gewoon totaal ongeïnspireerd en dat voel je met elk frame. 4. De humor is té kinderlijk (ja, ja, het is een kinderfilm bla bla, maar dat waren de vorige twee ook, en die waren wél goed); en 5. ik kon me totaal niet inleven in de karakters waardoor ik eigenlijk meer voelde voor het “slechte” alienras dat de aarde kwam vernietigen… En dat kan niet de bedoeling zijn.
Nee, je besteed je tijd beter door twee uur op de bank te gaan liggen en de stipjes op het plafond te tellen.


The Good Dinosaur ★★★
Walt Disney Pictures, Pixar Animation Studios




Een grote meteoriet schiet recht op de aarde af… De grazende dinosauriërs kijken verschrikt op en je voelt je ogen al samenknijpen in spanning… Maar dan vliegt hij gewoon de aarde voorbij. Als een vallende ster aan heldere hemel. Niks geen uitroeiing van de dino’s, neen, een paar miljoen jaar later hebben zij, en niet wij, de kunst van de landbouw ontdekt. In een wereld waar de T-Rex een buffalo-herder is en een Triceratops een sjamaan, wordt de kleine Arlo geboren. Hij is een langnek dinosaurus, omdat ik geen zin heb om de specifieke soort op te zoeken. Arlo woont samen met zijn broer, zus, vader en moeder op een boerderij, waar ze dino-kippen houden en dino-gewas verbouwen. Waar broer en zus meteen hun draai vinden in het prehistorische dino-boer bestaan, is Arlo overal bang voor. Hij durft niks, kan niks, en in een Leeuwenkoning-achtige queste verliest hij ook nog eens zijn vader in een onweersbui. Omdat hij niet zichzelf de schuld geeft à là Simba, maar alles verschuift op een wild mensenkind, jaagt hij op dit kind totdat ze beiden in een rivier vallen en ver weg van huis worden meegesleurd. De altijd bange Arlo wordt natuurlijk snel vriendjes met dit mensenkind, en samen gaan ze op pad om thuis te komen.

Het plot is misschien braaf, en het karakter Arlo is ook al 1000 keer gedaan (en beter), maar desondanks heb ik me prima vermaakt met deze alternatieve geschiedenis. Hoewel ik het wel leuker had gevonden om meer van deze wereld te zien. De karakters die Arlo en het mensenkind, Spot, tegenkomen op hun reis zijn het leukste aan de film. En verder is het gewoon een typische Pixar film.
Inside Out was leuker (en dan ook véél leuker, én origineler), maar dit is een prima film om een keer te kijken wanneer je je verveelt. Ik zat te twijfelen tussen twee of drie sterren, maar de prachtige animatie heeft me toch overgehaald om drie sterren te geven. Want wat een schoonheid is het. Vooral de verschillende overgang scenes die inspringen op de natuur zijn meesterlijk gemaakt. Ik bedoel, kijk dan hoe mooi:


Dat waren de vier animatiefilms die ik afgelopen dagen keek! Ik vond het erg leuk om zo’n soort stapelreview te doen, en wellicht doe ik het nog wel eens vaker! Er staan namelijk nog best wel veel films op mijn lijstje die ik nog heel graag wil zien. De nieuwe X-Men, bijvoorbeeld, wil ik echt snel zien (om mee te kunnen praten op mijn nerd forums), maar ik weet zeker dat hij het bioscoop kaartje niet waard zal zijn. Of denk jij daar anders over? Let me know! Naar welke film kijk jij uit komende tijd?

You Might Also Like

5 reacties

  1. Zootopia wil ik nog zooooo graag zien! (en na het lezen van dit artikel al helemaal)
    Big Hero 6 is op het moment mijn favoriet en ik kan niet wachten op Finding Dory!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ohhh ja, Finding Dory wordt zooo leuk! :D En als je Big Hero 6 fantastisch vond ga je Zootopia ook heel erg waarderen!

      Verwijderen
  2. Ik vind animatiefilms echt gaaf, maar Big Hero 6 vond ik echt geweldig! Super leuke film :D

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Big Hero 6 vond ik zó leuk! Zootopia komt bij deze ook op mijn lijstje :)

    BeantwoordenVerwijderen

Subscribe