Wildlands Adventure Zoo Emmen Review

06:00


Toen mijn paps afgelopen vrijdag voorstelde om naar Emmen te gaan sprong ik haast een gat in de lucht. Sinds de eerste plannen aangekondigd werden volg ik alle veranderingen op de voet. Ik keek zelfs dat stomme SBS6 programma dat ze deden (met super neppe drama à la “Oh nee! Als we zo doorgaan komt het olifantenverblijf echt niet af. Gaat dit wel goed komen? Je ziet het de volgende keer!). Kortom: ik word als een kind zo blij van dierentuinen en Emmen is daar een groot voorbeeld van. Vandaag review ik dus het hele park voor je, “kinderziektes” en al.

Wildlands Adventure Zoo Emmen
Wat een mondvol. Maar dit is inderdaad hoe je de nieuwe dierentuin moet beschrijven, want een typische dierentuin is het niet meer. Het is vooral gericht op “beleving,” je moet het park ervaren alsof je zelf op ontdekkingsreis door de dierenwereld gaat. Ik was eerst bang dat deze aanpak te kinderlijk zou worden, maar dit viel écht reuze mee. De meeste attracties hebben we overgeslagen, zoals de bioscoop en wat “Animazia” dan ook mag zijn, en daarbuiten hebben we vrij weinig gemerkt van de shows gericht op kinderen.
Het park is opgedeeld in drie verschillende klimaatzone’s, en aan de hand van deze verdeling zal ik je nu wat meer gaan vertellen over mijn ervaringen!



Nortica
Het poolgebied Nortica is het huis van de pelsrobben, zeeleeuwen, pinguïns en ijsberen. Nu moet je mij niet vragen wat het verschil is tussen een pelsrob en een zeeleeuw, maar die beesten zijn echt leuk om naar te kijken! Ze zijn ontzettend speels en actief, op het ene mannetje na dat letterlijk de hele dag op zijn rots in de zon heeft gelegen… Ook hebben ze een groot showpodium gebouwd met tribunes, waar deze slimme en leergierige dieren graag kunstjes vertonen in ruil voor vis.
De aankleding van de verblijven en gebouwen was ontzettend mooi, in alle verblijven en in elke zone. Ze hebben echt heel veel aandacht besteedt aan de kleine details, en dat kan ik ontzettend waarderen! Bij de pinguïns bijvoorbeeld, is het verblijf zo gebouwd dat de pinguïns gewoon over de weg kunnen oversteken (en dat doen ze dus ook!). En jij kan ook ontzettend dicht bij de pinguïns komen via geheime klimroutes in de rotsen. Deze zijn natuurlijk bedoelt voor de kinderen, maar stiekem ben ik ook nog wel een beetje kind.


En dan de ijsberen. Wauw. Oké. Ademhalen. Ik schreef al eerder een post over deze geweldige beesten, maar ik zal het nogmaals kort samenvatten: ze hebben ontzettend ruime verblijven, waarbij jij zowel boven als onderwater een kijkje kan nemen. IJsberen zijn speels en actief, super schattig (ondanks dat het moordlustige vleesetende monsters zijn in het echt, maar kijk nou, cuuuuute!), én groot. Hier hebben we lang stilgestaan, en dus niet alleen omdat dit mijn lievelingsdieren zijn.
Ook al zitten er in dit gebied niet veel verschillende diersoorten, zijn de dieren die je hier wel vindt hartstikke actief en speels, wat mij toch langer vasthoudt dan een hele hoop saaie dieren. Kwaliteit over kwantiteit! Naast de dieren zitten hier ook verschillende leuke attracties voor kinderen, maar zo erg kinds ben ik nou ook weer niet, dus die hebben we lekker overgeslagen!

Jungola
Daarna gingen we naar de jungle, en de ingang alleen al was prachtig. En na de tussenruimte waarin ik mijn camera even liet acclimatiseren bij zo’n blaasding (die ook weer heel mooi opgenomen was in de jungle stijl), werd ik echt omver geblazen (ha!). Nee, maar, serieus. Wauw! De jungle is zó mooi! We werden meteen om de kop geslagen met tienduizend vlinders in alle kleuren van de regenboog, prachtige aankleding en de mooiste plantsoorten. Het is gewoon echt alsof je in een versleten tempel in een of andere jungle staat. Ook lijkt de vloer op modder, maar dat is het niet! En het regent er ook soms, en een prettige douche kun je wel gebruiken in de klamme hitte daar. De dieren die je hier vindt lopen bijna allemaal los, wat ik ontzettend leuk vond. De ringstaartmaki’s zijn echt nieuwsgierige snotapen, en ik voorspel dat het ook niet lang duurt voordat die brutaal genoeg zijn om bezoekers te bestelen. En dat bedoel ik in de meest positieve zin van het woord, want voor mij is dat deel van de charme.






Vogels vliegen vrij rond, je kan allemaal avontuurlijke klimroutes nemen, en ook is hier het binnen gedeelte van het olifanten verblijf. Hier kun je ook op een bootje over de rivier varen. Omdat wij ons bezoek gewoon goed gepland hadden, zoals normale mensen doen, hadden we hier helemaal geen last van lange wachttijden. We hoefden maar vijf minuutjes te wachten tot ons bootje kwam, en we konden gewoon met z’n tweetjes naast elkaar zitten. De bootrit was echt heel leuk om te doen, en raad ik je ook aan! Ook al was de audio wel stom. Iets over een neergestort vliegtuig van Jungle Jim en z’n waterinstallatie. Ook liep de audio achter op waar we waren, dat was raar. Maar verder zou ik dit dus wel meepakken! Vooral als de olifanten aan het zwemmen zijn, maar helaas hadden wij dit geluk niet.
Deze zone, de “Jungola” was qua aankleding en beleving mijn favoriete zone. Je waant je echt even in de jungle, vooral met alle loslopende en -vliegende dieren. Goed gedaan, Wildlands.






Serenga
En ook deze zone is heel mooi aangekleed. Letterlijk aan elk detail is gedacht, en met het warme zonnetje waande ik me soms best wel even op de savanne. Echt top!
Bij binnenkomst in deze zone werden we begroet door al het kleine gebroed van dit klimaat. Van die dingen waarvan ik de namen altijd vergeet. Niet stokstaartjes, maar die andere. Ja, uhm, zie de foto. Die dus. Goed, die dingen lopen dus nagenoeg vrij rond tussen verschillende delen van hun verblijf. Ze kunnen zomaar het voetpad oversteken, en jij kan letterlijk de lens van je camera in hun gezichtjes steken. Leuk! Nadat je over het nodige rooster bent gelopen kom je bij een restaurant. Dit is heus niet het enige eettentje wat we zijn tegengekomen, sterker nog, het stikt van de tentjes, karretjes en restaurantjes, maar toevallig wel de enige waarbij wij iets hebben gegeten. We bestelden een panini en wat fris, en ja, natuurlijk was dat duurder dan in een supermarkt, maar je bent dan ook in een dierentuin. Voor twee personen waren we ongeveer een tientje kwijt.



Daarna kwamen we bij het safari gedeelte. In een mega verblijf kun je kamelen/dromedarissen vinden (ik heb de bulten niet geteld), speciale ezels die geen ezels zijn maar een rare naam hebben die ik vergeten ben, zebra’s, gnoes, giraffes, dat typische leeuwenvoer, en neushoorns. Ze hadden een heel groot en ruim verblijf, waar je ook nog eens met een safaribus doorheen kan rijden. Maar wij waren nog te voet, en al lopend kun je de dieren prima zien! Ook liepen we langs de leeuwen, maar die lagen lekker te slapen. Wel hoorde ik een mevrouw hierover klagen tegenover haar familie. Ze zei iets als “arme dieren, ze zijn zo ongelukkig dat ze alleen maar slapen, dat heeft Emmen echt niet goed gedaan.” Onwetendheid is de grootste natuurlijke vijand van de mens. Ik was bijna geneigd om haar te onderwijzen middels mijn jarenlange kennis aan Big Cat Week. Maar goed, leeuwen slapen dus in het wild ook twintig uur per dag, niet zo zeuren.
Door naar de bavianen. Fantastische beesten zijn dat toch. Ze hebben een grote halve arena gebouwd waardoor de bavianen meer ruimte hebben en het zag er weer tip top uit! De sociale rangorde en familiebanden van de bavianen vind ik echt heerlijk om te bestuderen. Toevallig waren we er rond voedertijd, dus we hebben nog een handje vol wortels naar de beesten mogen mikken ook.
Omdat we tijd overhadden zijn we ook nog in de rij gaan staan voor de safaribus. Dat was leuk, hoewel dat misschien meer te maken had met het feit dat ik ein-de-lijk kon zitten na zo lang in de rij te hebben gestaan haha! Als je je gauw ergert aan lange wachttijden, zou ik deze lekker overslaan. Dit is vooral leuk voor de kids.













“Kinderziektes”
Kort samengevat heb ik dus een ontzettend leuke dag gehad. Het park is heel mooi geworden, en geeft je echt een beleving van de dieren. Eén van de grootste commentaren was dat het geen traditionele wandeling langs kooien meer is, en dat is juist iets wat ik ontzettend mooi vind. Inderdaad, het is geen dierentuin volgens traditie. De leeuwen zitten niet in een klein kooitje zoals in Artis. Ze hebben de ruimte, en ja, dan kun je ze soms niet even goed zien. Maar ik vind het een ontzettende gevaarlijke gedachte dat iemand verwacht dat dieren voor jouw plezier actief of goed zichtbaar moeten zijn. Ik heb persoonlijk veel liever dat die beesten een goed, natuurgetrouw verblijf hebben en dat hun welzijn de top prioriteit is. Dan kan ik pas genieten van een dierentuin. En in Jungola lopen de meeste dieren dus los, maar ik snap ook niet hoe dat een minpunt kan zijn. Op deze manier kom je veel dichterbij de dieren, én hebben zij meer beweegruimte. Win win, lijkt mij.
Over rolstoelvriendelijkheid kan ik niet goed oordelen. Hoewel wij veelal de “avontuurlijke” paden hebben gevolgd, had ik het idee dat de hoofdwegen wel goed begaanbaar waren. Maar ik kan daar niet met autoriteit over oordelen dus.
Van al die “kinderziektes” die de ronde doen in de media heb ik dus niet zoveel gemerkt. Mensen moeten nu eenmaal iets te klagen hebben. En dat is jammer, want ik heb me echt super vermaakt in Wildlands Adventure Zoo Emmen.



Ben jij al in Wildlands geweest? En zo niet: ben je afgeschrikt door de buitenproportionele media-aandacht voor die “kinderziektes”? Nogmaals: ‘t is een aanrader!

You Might Also Like

4 reacties

  1. Ik ben ook geweest en het is inderdaad erg mooi. Ik vind het wel jammer dat ze enorm zijn downgraden qua dieren, maar misschien dat dit later nog bijtrekt. Ik vind het ook ontzettend leuk dat je de nijlpaarden onder water kan zien lopen! Dit was echt een mooi gezicht, zo sierlijk. Mooie foto's!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Er zijn inderdaad minder dieren! Wat ik op zich jammer vind, alleen zijn de dieren die ik echt mis wel weer de dieren die je toch nooit zag, haha. De tijgers, luipaarden en beren verstopten zich de hele dag en je had best wel geluk nodig om ze te kunnen zien. En nog meer geluk om ze mooi op de foto te krijgen, haha!
      Dankje voor je reactie!

      Verwijderen
  2. I ben er nog nooit geweest, ik heb ook gelezen dat ze heel weinig dieren hebben maar ik ben wel echt een voorstander van grote verblijven. Daarom vind ik Beekse bergen ook zo leuk. Je foto's zijn echt prachtig

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat valt wel mee hoor! Er zitten gewoon vaak meerdere dieren in één verblijf! Zoals bij de "Jungola' regio, vliegen er hordes vogels rond die niet elk apart in één kooitje zitten maar samen in een groot verblijf. Voor de aapjes geldt hetzelfde. Ze zijn er wel dus, maar soms moet je effe zoeken haha!
      Maar ze hebben inderdaad afstand gedaan van sommige diersoorten. Kort gezegd is er genoeg te bekijken om je van opening tot sluit te vermaken!
      Dankje voor je reactie!

      Verwijderen

Subscribe