Geslaagd!

06:00


Het heeft even op zich laten wachten, maar afgelopen donderdag kreeg ik toch eindelijk het verlossende woord: ik ben geslaagd voor mijn Bachelor American Studies! Via mail kreeg ik te horen dat ik mijn scriptie gehaald had, en per toeval hadden we die avond net een familie dinertje op de planning staan. Heel fijn dat ik het meteen met iedereen kon delen dus! We hebben staan dansen en springen in de tuin, en natuurlijk moest er ook op geproost worden.

Na vier heerlijke jaren studeren in het mooie Groningen, sluit ik nu die levensfase af. Ja, natuurlijk studeer ik nog wel verder voor mijn Master, maar niet in Groningen, en ook niet op dezelfde manier. Toentertijd, toen ik voor het eerst de universiteitsgebouwen in de binnenstad binnenliep, voelde ik me meteen thuis. En dat gevoel is eigenlijk nooit weggegaan. Ik liep de KEIweek, ging op introductiekamp, en werd meteen actief bij de studievereniging.
Zo actief dat ik in mijn tweede jaar een bestuursjaar deed. Mijn beste beslissing ooit, maar ook eentje met consequenties. Zo heb ik een jaar langer over mijn studie moeten doen, maar dat was het dubbel en dwars waard!

Ik studeerde American Studies, een vrij illustere studie die altijd goed is voor gezellige gesprekken op verjaardagen. “Oh, American Studies? Wat is dat dan precies?” en “Maar wat kun je daar dan mee worden?” waren vier jaar lang mijn verjaardagsgesprekken. Meestal zei ik dan zoiets van “je leert alles over Amerika, de geschiedenis, cultuur, economie, politiek, taal, literatuur… En dan niet alleen van de Verenigde Staten, maar van alle Amerika’s.” Maar da’s meer een simpel antwoord om snel van die vraag af te zijn, als ik heel eerlijk ben. American Studies leert je meer de eigenschappen die je nodig hebt om alles te leren over een land als de Verenigde Staten. Interdisciplinair nadenken, formele essays schrijven en goede argumenten maken en onderbouwen, literatuur begrijpen en kunnen gebruiken, et cetera.
En wat ik er mee worden kan? Nou, in principe van alles, maar dan moet je wel een goed aansluitende master kiezen. En ik heb voor New Media and Digital Culture gekozen aan de Universiteit van Utrecht. Ik kijk heel erg uit naar deze studie, omdat dit écht mijn ding is, nieuwe media en digitale cultuur. In al mijn essays die ik schreef voor American Studies, kwam ik op de één of andere manier toch altijd weer terug op hedendaagse online cultuur en de nieuwe media.

Maar ik ga Groningen wel heel erg missen. En mijn “studententijd.” Want hoewel ik natuurlijk blijf studeren, laat ik in Groningen ook de feestjes, de biertjes, de barbecues en picknicks achter. En heel stiekem, heb ik eigenlijk geen zin om te gaan...

Want als ik weg ben dan mis ik de straten
vanaf de Toren tot aan Westerhaven.
Ik mis de grachten, de mensen,
Stadjers, studenten, het allermooiste accent.
Geen Frankrijk, laat staan Kameroen.
Doe mij maar het gras,
het gras van het Noorderplantsoen.

You Might Also Like

1 reacties

  1. Gefeliciteerd! En ik herken het: ook ik heb 4 jaar lang in Groningen gestudeerd, echt een gek idee om daar niet meer door de straatjes te fietsen. Nu studeer ik in Amsterdam, heel anders.. dat was wel even wennen. Maar een nieuwe ervaring is ook leuk, en weer genoeg om over te bloggen! (ook al heb ik het daar iets te druk voor haha)

    BeantwoordenVerwijderen

Subscribe