IJsthee Sinaasappel & Earl Grey // Recept

06:00


Nu ik de laatste tijd wat meer vrije tijd om handen heb, ben ik helemaal in de ban van homemade drinks. Zoals deze limonade, bijvoorbeeld, die nog steeds een grote favoriet is. Mijn broertje drinkt graag van die goedkope supermarkt ijsthee, die op zich best wel lekker is, maar zo’n ontzettend chemische nasmaak heeft. Tel die twee factoren bij elkaar op en voila: mijn idee om zelf ijsthee te maken was geboren!

Dus speurde ik het internet af naar leuke receptjes, lekkere fruit combinaties en de juiste bereidingswijzes. Ik combineerde wat recepten, veranderde de hoeveelheden iets en uiteindelijk is het een prima drankje geworden. Heel erg lekker met wat extra ijsklontjes en verse sinaasappelpartjes!





Benodigdheden
200ml versgeperst sinaasappelsap (+/- 3 sinaasappels)
500 ml kokend water
100 gram suiker
sinaasappelschil
2 theezakjes (ik gebruikte Earl Grey)
Citruspers
Grote schenkkan


Recept
Pers het sap van 3 sinaasappels. Kook 500 ml water in de waterkoker en weeg 100 gram suiker af. Voeg beide samen in de schenkkan en voeg de sinaasappelschil en de theezakjes toe. Roer totdat de suiker is opgelost. Ik gebruikte twee theezakjes Earl Grey die voor een hele pot bedoeld waren. Wanneer je normale theezakjes gebruikt zou ik voor het dubbele gaan. Laat de thee voor 5 minuten trekken en verwijder vervolgens de theezakjes. Wanneer je de thee te zwak vindt, voeg dan een extra theezakje toe, maar laat de theezakjes niet veel langer dan vijf minuten trekken. Het is beter om meer theezakjes toe te voegen dan om de thee langer te laten trekken, omdat lang getrokken thee een bittere nasmaak krijgt.
Schenk het sap vervolgens ook in de kan en roer nog eens goed door. Laat het een uurtje of twee koelen in de koelkast voordat je het serveert. Serveer met ijsblokjes en verse sinaasappelpartjes!
Ik kan mij goed voorstellen dat het sap van een citroen ook een hele frisse toevoeging kan zijn! En natuurlijk zijn er talloze fruitcombinaties mogelijk. Heb jij al eens ijsthee gemaakt? Of ga je het nog eens proberen? Laat het me weten in de comments!



You Might Also Like

2 reacties

  1. Zelf ijsthee maken vind ik echt veel lekkerder! Dit is een goed receptje :D

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat ziet er lekker uit! Mooie foto's ook!

    BeantwoordenVerwijderen

Subscribe