Praktijkboek Macrofotografie // Review

06:00

Alleen al bij het zien van dit boek wordt je vrolijk. De felle kleuren en prachtige foto’s op de kaft maken meteen nieuwsgierig naar de inhoud, en bij het omslaan van de eerste pagina wordt je gelijk om de oren geslagen met de mooiste macrofoto’s. Een tijdje geleden won ik dit boek tijdens een hele leuke Facebook Quiz van Digifoto Starter. Eindelijk heb ik de tijd gehad om alles op mijn gemak te bekijken, en hoewel ik slechts in vlindertuinen aan macrofotografie doe, moet ik zeggen dat het mij geïnspireerd heeft om op pad te gaan!

Allereerst wil ik het hebben over het boek zelf. Het is een fijn formaat met duidelijke tekst en enorm veel foto’s. “Laten zien wat je niet ziet,” is wat de schrijvers je willen leren, en in macrofotografie gaat er inderdaad opeens een wereld open waar je normaal gesproken aan voorbij loopt. Het praktijkboek doet eigenlijk precies wat het zegt: het leert je de techniek, geeft tips over creativiteit, en laat zien hoe het er in de praktijk aan toe gaat.
Ik heb het boek opgedeeld in drie verschillende delen. Als eerste wordt de technische kant van het fotograferen van de kleine wereld benadrukt. Dit gebeurt uitgebreid en alles komt aan bod: camera’s, apparatuur, instellingen, licht, en er wordt zelfs uitgelegd hoe jij een simpele macro studio in elkaar kan zetten. De tekst is duidelijk geschreven en je merkt meteen dat de mensen van Nederpix niet alleen hun vak kennen, maar ook heel veel passie hebben voor fotografie.
Daarna komt creativiteit aan bod. Voor mij was dit het meest leuke deel om te lezen. Want hoe zorg je er nou voor dat jouw opnames eruit springen? In verschillende hoofdstukken wordt uitgelegd hoe jij met vormen, kleur, licht, scherpte en bokeh kan spelen om met een prachtige foto thuis te komen.
Ook het derde deel vond ik heel erg interessant. Hier gaat het om de natuur, en hoe je je perfect kan voorbereiden op een dagje bloemen schieten. De schrijvers nemen je mee op reis door de kleine wereld van de vlinders en paddenstoelen. Je leert wat kenmerkend gedrag is voor libellen, en waar je moet zoeken als je een kikker voor je lens wilt hebben. En als laatste wordt er afgesloten met een macro “fotografiekalender,” waarin per seizoen de meest kenmerkende vertoningen en foto’s worden getoond.

Hoewel macrofotografie niet helemaal mijn ding is, is dit een super boek vol inspiratie en tips voor iedere macrofotograaf. Of je nu al je hele leven achter de bijtjes aanrent, of pas net begonnen bent met het ontdekken van deze kleine wereld: dit boek heeft voor iedereen wat! Praktijkboek Macrofotografie kost €27,90 en is beschikbaar op bol.com of in de webshop van Birdpix.

Natuurlijk was ik meteen geïnspireerd om met de vele tips in mijn achterhoofd op pad te gaan met mijn camera. Hier in de buurt staan er nog vele veldbloemen in bloei, en ik heb het zelfs voor elkaar gekregen om twee vlinders op de foto te krijgen. Maar man, wat is dat een werk zeg. Ik ben natuurlijk vlindertuinen gewend waar op elke bloem zowat een vlinder zit met de prachtigste kleurpatronen, maar om een vlinder in het wild op de foto te krijgen is toch een ander verhaal. Menig fietser en wandelaar lachte me dan ook uit terwijl ik hopeloos achter dat ene vlindertje aan aan het huppelen was. Maar goed, uiteindelijk heb ik dus vlinders op de foto gekregen. En daar is alles ook mee gezegd, haha.
Hieronder kun je dus mijn macro-escapades vinden. Ik hoop dat je het leuk vond om deze review te lezen, en als je nog leuke aanraders hebt qua fotografieboeken, dan hoor ik het graag! Heb jij weleens een vlinder mooi op de foto gekregen buiten een vlindertuin?

You Might Also Like