Evolutie van Herfst Fotoshoots!

06:00


De herfst is een prachtig seizoen met levendige kleuren. De perfecte achtergrond voor een mooie fotoshoot dus! Tja, als je weet wat je doet, ten minste. En toen ik net begon met fotografie, had ik écht geen idee. In deze blog wil ik jullie meenemen naar het échte begin van mijn fotografie. Geen professionele modellen dus, geen make-up en geen flauw benul van wat ik aan het doen ben. Puur en alleen ik, mijn camera en een willig slachtoffer.


Dit klinkt allemaal heel dramatisch, maar kom op… Bekijk deze foto eens:

Eileen

Hallo, overbelichting! Het prachtige meisje in deze foto is Eileen, die mijn eerste “Like, Share & Win” actie won op Facebook. Ik ging volgens mij voor de 50 likes toentertijd, maar iedereen moet ergens beginnen! Eileen en ik fotografeerden nabij een recreatiemeertje, maar helaas zie je daar niet zo veel van terug op de foto. Want de helft van de foto is overbelicht. Goed gedaan, Kim!

Ook wist ik hier nog niet hoe ik de huid of ogen moest bewerken, of dat het sowieso handig is om het gezicht goed te belichten in portretfoto’s. Maar wanneer we bedenken dat deze foto uit oktober 2014 komt, valt het allemaal wel mee… Ik had mijn camera toen nog maar net.

Julian

Julian, mijn broertje, heeft door de jaren heen vaak voor mijn lens gestaan (zal ik ook een Evolutie van Julian’s Modellencarrière post maken?). Zo ook hier, in oktober 2014 in het donkere bos. Ik was zo onder de indruk van het dramatische licht dat ik er even niet bij stilstond dat zijn gezicht een beetje weg zou vallen in het donker. De portretfoto vind ik zo erg nog niet eens. Het is geen speciale foto, er is nauwelijks iets aan bewerkt, maar: Rembrandt belichting!

Thirza

In november 2014 werkte ik voor de tweede keer samen met Thirza! Ik ben heel lang erg gek geweest op deze foto’s, totdat ik doorhad dat ik in de nabewerking iets te ver was gegaan. De achtergrond heeft door het weghalen van donkere/zwarte tinten haast geen diepte meer, en ik wist nog steeds niet hoe ik op een natuurlijke wijze een huid moest bewerken. Daarnaast vind ik de sfeer van deze foto’s wel nog steeds mooi! En het was een supergezellige dag en samenwerken met Thirza is altijd leuk!

Marijke


We zijn nog steeds in november 2014 en ik heb eindelijk iets geleerd over het bewerken van huiden! Alleen haalde ik nu alles weg. Elk lijntje. Elk donker plekje. Waardoor we nu de welbekende wazige onder-oog-vlekken krijgen! Maar de belichting gaat al beter: de ogen vallen niet weg in schaduwen, de huid is niet spierwit, en zelfs de achtergronden zijn goed belicht! Vooruitgang!

Julian

Máár we zijn ook nog steeds dol op de vervaagde achtergronden. In november 2014 lagen alle blaadjes al op de grond, dus daar zette ik Julian gewoon tussen. De foto zelf vind ik mooi: de voorgrond is interessant en wordt mooi gebroken door de boom, de pose is leuk (maar kan zeker beter door één been op de grond te laten rusten, bijvoorbeeld), en de achtergrond is interessant. In de bewerking zou ik nu nagenoeg alles anders doen, haha! Helaas heb ik het originele bestand niet meer, maar ik heb er iets van kunnen maken:


Ik heb heel simpel de kleuren gecorrigeerd, de foto in zijn geheel donkerder gemaakt en wat contrast in de achtergrond hersteld. Dit maakt al een heel verschil en oogt veel natuurlijker, ook al dacht ik toentertijd nog dat foto’s juist niet natuurlijk moesten ogen. Dat verklaart een hoop :p

Amaya


Moving on. We zijn nu een jaar verder! Deze foto’s zijn het resultaat van een hele leuke samenwerking met Amaya, Anne en Michelle. En dat is meteen mijn eerste grote punt: teamwork makes the dream work. Goede visagie en styling doen zó ongelooflijk veel voor een foto! Daarnaast is de bewerking van de huid en de ogen ook veel natuurlijker en wist ik ook de kleuren van de omgeving te manipuleren. Geen onder-oog-vlekken meer, maar gewoon een natuurlijk lijntje. Zoals het hoort. Ja, ik ben nog steeds fan van deze serie! Al is het zeker een hele herfstige serie, met de bruine tinten!


En dat was het. Tijd voor nieuwe herfst-shoots en wie weet kan ik tegen de winter dit lijstje uitbreiden! Zie jij vooruitgang in mijn foto’s? Ik wel, en daarom vind ik dit soort blogs ook zo leuk om te schrijven! Ik leer hierdoor kritisch naar mijn eigen werk te kijken en overal verbeterpunten te vinden, wat altijd belangrijk is!
Wat is jouw favoriete shoot uit dit lijstje? Laat het me weten in de comments!

You Might Also Like

1 reacties

  1. Leuk om te zien, heel leuk om te zien ook hoe je vooruit gaat met bewerken en fotograferen! ik hou van de herfst, de kleuren zijn zo mooi

    BeantwoordenVerwijderen

Subscribe