To NaNo, or not to NaNo?

06:00


That’s the question. Serieus, het is dé vraag die me al twee maanden bezig houdt. Aan het begin van september was ik nog hoopvol: ik kon niet wachten tot het eindelijk november was en ik weer terug kon keren naar mijn holletje om me compleet te storten op het schrijven van mijn volgende fictieve meesterwerk. Ahum. Maar nu november steeds dichterbij komt en ik nog steeds géén idee heb waarover ik wil schrijven, begin ik een beetje te twijfelen aan mijn deelname aan NaNoWriMo 2016.

Voor iedereen die niet op de hoogte is van dit fantastische event: National Novel Writing Month wordt elk jaar georganiseerd in november en tijdens de 30 dagen van deze maand moet je een boek van 50.000 woorden zien te schrijven. Het is een ontzettend leuke uitdaging en de hele community maakt het nog veel leuker. Er zijn livestreams, forums, word wars, sprints, prompts, Twitteraars, en zelfs een hele folklore rond tradities.

Dus, 50.000 woorden in 30 dagen. Dat zijn 1667 woorden per dag, ongeveer 3 A4tjes (deze blogpost is precies 1 A4 en telt 584 woorden). En nu zul je wellicht denken: oh, dat valt wel mee, dat schrijf ik zo! En dat kan misschien kloppen, maar probeer dat nu maar eens 30 dagen aaneen vol te houden, er een goed verhaal van te maken én niet halverwege de naam van je hoofdkarakter compleet anders te gaan spellen. Mijn punt is, het is moeilijker dan je denkt, vooral omdat “Het Leven” altijd wel een manier vindt om roet in het eten te gooien.

Vorig jaar won ik voor de eerste keer. Daarvoor had ik al twee keer eerder halfslachtig meegegaan, maar vorig jaar had ik alles goed voor elkaar. Ik was in september begonnen met het bedenken van een idee, had begin oktober mijn hoofdkarakters al helemaal uitgeschreven, en wist op 31 oktober in grote lijnen wat er wanneer moest gebeuren. Dus toen de klok die avond twaalf keer sloeg ben ik gaan typen… En een maand later had ik daar een hele vroege draft liggen van een manuscript. Ik was zó trots op mezelf en het voelde zo goed om niet alleen een f*cking boek te schrijven, maar vooral om dat samen te kunnen doen met zo’n geweldige community!


En dat gevoel wil ik nog een keer hebben. Zó graag. En het is niet alsof ik geen ideeën heb voor komende NaNo sessie, neen, ik heb er juist teveel! Ik heb niks gepland, heb totaal geen tijd voor de aftrap om nog iets te plannen en ben de eerste weken ook nog eens heel druk met mijn studie. Maar niet zo druk dat het niet zou kunnen lukken… En bovendien is de rest van november best rustig… Ik heb weleens vaker tienduizend woorden op één dag geschreven omdat ik te ver achter lag… Kortom: het zou gewoon moeten kunnen en ik moet stoppen met twijfelen. Ga ik er spijt van krijgen als ik niet meedoe? Ja. Heel erg. Dus bij deze is het hoge woord eruit. Nu ik dit openbaar heb gemaakt op mijn blog kan ik niet meer terug -- ook al wordt deze bijna niet gelezen ;)

Ah! Spannend! Zin in! Ah! Ik zal jullie regelmatig de nodige updates geven. Bereid je dus voor op veel HOOFDLETTERS, boze woorden,uoruogfuobgvfjblvsdbljdsnld’s, en rare gesprekken met mijn innerlijke demonen (a.k.a. de karakters van het verhaal dat ik ga schrijven). Lijkt het jou leuk om updates te krijgen over NaNoWriMo? En ga jij ook meedoen dit jaar? Laat het me weten, dan kunnen we buddies worden!

You Might Also Like

1 reacties

  1. Wat leuk dat je opnieuw mee gaat doen! Ik heb echt al heel vaak een poging gedaan, maar elke keer halverwege was mijn motivatie gewoon weg. Echt jammer, misschien dat ik ooit weer mee doe, maar ik heb nu zo weinig tijd en de laatste tijd schrijf ik eigenlijk alleen nog maar voor mijn blog. Ik ben benieuwd naar je updates, succes!

    BeantwoordenVerwijderen

Subscribe