9 tips voor de smartphone fotograaf!

06:00


De camera’s van mobiele telefoons worden steeds beter. Er zijn zelfs al smartphones op de markt met een camerasysteem met twee lenzen in plaats van één. Hier lees je hoe je alles uit je smartphone camera haalt!
Header foto door Olle Eriksson

1. Maak de lens schoon!
De lens van je smartphone camera kan erg gemakkelijk vies worden. Immers brengt je mobiele telefoon veel tijd door in broekzakken, tassen en natuurlijk in je handen. Vuil en vet kan de kwaliteit van je beeld enorm aantasten. Zorg er daarom dus voor dat je altijd je lens schoon houdt!

2. Focus
Naast een goede belichting is de juiste focus één van de belangrijkste aspecten van een goede foto. Door op het scherm van je smartphone op je onderwerp te klikken zorg je ervoor dat je onderwerp in focus is!

3. Handmatige belichting
Je smartphone is er redelijk goed in om een goede belichting te kiezen, maar zal altijd uit gaan van gemiddelde metingen. Wanneer jij je foto juist donkerder of lichter wilt hebben, kun je deze sfeer het beste zelf instellen.

4. Geen zoom
Hoe goed de cameralenzen van smartphones ook zijn, zoomen is nooit hun sterkste kant. Wanneer je dichter bij je onderwerp wilt komen zul je dus of jezelf naar voren moeten bewegen, of in de nabewerking het beeld bijsnijden.

5. Let op voor bewegingsonscherpte
Houdt je camera goed stil tot nadat de foto is genomen, hierdoor voorkom je bewegingsonscherpte. Je kunt er ook voor kiezen om je smartphone op een statiefje te zetten!

6. Denk aan je compositie
Om het oog van de kijker je foto in te trekken heb je een goede compositie nodig. Werk bijvoorbeeld eens met de Regel van Derden, waarmee je het scherm van je camera in 9 gelijke vlakken verdeelt. De punten waarop de lijnen kruizen zijn sterke plekken voor de plaatsing van je onderwerp. Je kunt in de compositie ook denken aan de verschillende texturen, kleuren, lijnen en vormen die natuurlijk in landschappen voorkomen!

7. Let op de achtergrond
Wanneer je een compositie bedenkt is het belangrijk om niet alleen je onderwerp op een interessante plek neer te zetten, maar ook om een mooie achtergrond te creëren. Erg drukke achtergronden of vloekende kleuren doen het vaak niet goed. Wanneer je achtergrond echt niet mee wilt werken kun je altijd nog rust in je foto creëren door deze om te zetten in zwart wit.

8. Camera apps
Soms biedt de standaard camera applicatie van je smartphone niet genoeg opties of vrijheid in de instellingen. Je kan er dan voor kiezen om een andere app te gebruiken om foto’s mee te maken!

Foto door Jadawin42
9. Nabewerkings apps
Hetzelfde geldt voor de nabewerking. De standaard apps van de smartphone zullen je niet heel veel opties bieden. Vaak kun je voor een leuk filtertje kiezen of een sticker toevoegen, maar daar houdt het ook wel op. Gelukkig zijn er genoeg goede en gratis smartphone apps speciaal voor de nabewerking van foto’s!

Dit artikel verscheen eerder op Digifoto Starter.

You Might Also Like

2 reacties

  1. Handig artikel! Ik gebruik ook af en toe mijn smartphone en kan dan een aantal van deze tips wel toepassen. Toch gebruik ik liever een camera om de mooiste kiekjes vast te leggen :) Liefs

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankje! Veel van deze tips kun je natuurlijk ook gebruiken voor het fotograferen met een camera :D Liefs!

      Verwijderen

Subscribe