Fantastic Beasts // Spoiler-Vrije Review!

06:00

Een film zien in een bioscoop in plaats van op je computerschermpje is toch altijd een beleving. Het indringende geluid, de donkere zaal in afwachting, en dan de explosie van kleuren op het enorme scherm. En toen de bekende deuntjes van de Harry Potter wereld mijn oren vulden en we door de wolken heen mee werden genomen naar de bekende wereld voelde ik me even weer twaalf. Het heeft niet langer dan vijf seconden geduurd voordat de film me compleet inpakte. Nostalgie is een sterke emotie, maar zelfs zonder de warme herinneringen aan de magische wereld zou ik deze film zéker een hoge score geven! Waarom? Dat lees je hier!

De film speelt zich af in 1926, een tijd waarin de tovenaarswereld in Europa wordt geteisterd door de slechte tovenaar Grindelwald. Maar wij volgen Newt Scamander naar New York, waar zowel de tovenaarsgemeenschap als de dreuzel -uh, "no-majes", gemeenschap worden aangevallen door een mysterieuze donkere kracht. Newt is een magizoöloog en draagt een koffer met zich mee met daarin zijn collectie fantastische beesten. Maar wanneer een van die beestjes uit zijn koffer sluipt breekt de hel los.

Afbeeldingsresultaat voor fantastic beasts gif

In zijn zoektocht naar dit schattige beestje met een oog voor alles wat glinsterd, ontmoet Newt de prachtige en aandoenlijke No-Maj Jacob. Natuurlijk gaan er nog al wat dingen mis wanneer iemand zonder magische krachten in aanraking komt met fantastische beesten, en al snel zijn de jongens niet meer op zoek naar slechts één ontsnapt beestje. Samen ontmoeten ze de zusjes Porpentina en Queenie. Porpentina is een ex-schouwer die door een foute handeling nu slechts toverstok-vergunningen mag ondertekenen. En Queenie is een eigenzinnige tovenares die gedachten kan lezen (legilimentie).
Terwijl de donkere kracht nog steeds door de straten van New York vliegt en alles in zijn pad verwoest, worden Newt's ontsnapte beesten voor deze wandaden beschuldigt. Kunnen de vier de beesten op tijd vangen voordat de donkere kracht nog meer schade aanricht? En kan Newt de onschuld van zijn beestjes bewijzen? Of zit er toch iets in Newt's koffer die zulke verwoestende daden kan verichten?

De film neemt je zonder moeite mee in de wonderlijke wereld van J.K. Rowling. Maar het verhaal op zich verschilt enorm met dat van Harry Potter. Daarom voelt het meteen aan als een loststaande film, iets wat voor mij erg belangrijk is! Daarnaast is New York in de jaren twintig zo'n beetje mijn favoriete tijdsgeest, met de flapper jurkjes, de ondergrondse speakeasies en de heerlijke muziek. Ik wist niet dat het mogelijk was, maar het geeft de tovenaarswereld nóg meer sfeer!

Voordat ik de film zag wist ik al dat Eddie Redmayne perfect zou zijn in de rol van Newt Scamander. De karakters zijn allemaal aandoenlijk en overtuigend. Vooral Jacob. Jacob was voor mij dé held van de film.

In de film wordt je meegenomen in Newt's koffer, waar hij al zijn beestjes bewaard. Dit was voor mij één van de meest mooie momenten in de film. Het vergt zoveel talent van een acteur om zo overtuigend en prachtig om te gaan met geanimeerde objecten. Je twijfelt geen moment aan de liefde die Newt heeft voor zijn fantastische beesten (ook al zijn in de productie slechts levenloze poppen geweest, een miljoen kuddo's voor Eddie!).

En nu ik terugdenk aan de scenes in de koffer begint mijn inner-fangirl weer te gillen, dus voordat ik uitbreek in een onleesbaar caplocks gevecht met mijn toetsenbord zal ik nog even mijn laatste oordeel geven. Ik had hoge verwachtingen voor de film en hoe deze de vier andere films zou opzetten. Ik heb gehuild bij de laatste Harry Potter film, en ik liet ook traan toen de nostalgische muziek me meteen weer in het verhaal sleepte. De karakters, de acteurs, het verhaal en de setting moesten grote schoenen vullen, en voor mij hebben ze dit waargemaakt. Dus, vond je Harry Potter heerlijk? Ben je klaar voor een nieuwe cast aan karakters om verliefd op te worden? Wil je graag de wonderlijke wereld van J.K. Rowling opnieuw ontdekken? Ga dan de film zien. Nu meteen. In de bioscoop. Minstens twee keer. En koop daarna de Extended Edition op DVD en kijk het nog tien keer. Immers heb je tijd zat, het volgende deel komt pas over twee jaar uit!

Heb je al een kans gehad om de film te zien? Ben je net zo enthousiast als ik, of viel de film tegen? Laat het me weten in de comments!

You Might Also Like