EDIN #2 // Gemaskerd

15:00


Vandaag in “Elke Dag Iets Nieuws”: wat foto’s van een wandeling die ik maakte in het park waar ik vroeger als kind vaak speelde en een leuk weetje over het woord “persoon”! Ik ben momenteel een essay aan het schrijven over de invloed van data en de bedrijven die controle hebben over deze data op onze digitale identiteit. Voor dit essay lees ik een boek over het “opvoeren” van identiteit (identity as performance), geschreven door Erving Goffman. Ik ben nog niet heel ver, maar tussen zijn grootse concepten door beschreef hij dus waar het woord “persoon” (person) vandaan komt. Ik had geen idee van deze oorsprong, waarschijnlijk omdat ik nooit Latijn heb geleerd, maar het is wel ontzettend interessant!


Het woord “persoon” is namelijk ontleend aan het Latijnse persōna, wat van oorsprong ‘masker’ betekent. Is dat niet ontzettend curieus? Een woord dat voor ons zo, tja, ‘persoonlijk’ is, heeft dus ooit ‘masker’ betekent, iets wat totaal ‘onpersoonlijk’ zou moeten zijn.


Weer iets nieuws geleerd!





You Might Also Like

0 reacties

Subscribe