White Fang

06:00


Tijdens de kerstdagen mocht ik met mijn broertje op de hond van mijn nicht passen. Zinzi, een majestueuze witte herder, is daar de baas over een boerderijtje. Een grote tuin, een paardenbak en de stallen zijn haar domein. Haar vacht is dik en stevig, haar poten sterk en vuil. Het is een beest dat altijd buiten heeft geleefd, vrij zoals honden horen te zijn.
Ook al is ze al een paar jaar oud, Zinzi gedraagt zich nog steeds als een pup. Ze is speels en gek op aandacht. Ze is onderdanig en leergierig. Haar lichaam is gespierd en indrukwekkend, maar haar blaf is schel en ontwapenend.

Witte herders doen mij denken aan wolven. Net als huskies lijken witte herders nog zó nauw verbonden te zijn met hun voorvaderen. Vooral als Zinzi rent, met haar oren gespitst en de lijnen van haar spieren zo duidelijk zichtbaar door haar dikke vacht, vooral dan lijkt ze net een wolf. En het is prachtig.
Het oppassen op Zinzi herinnerde mij aan een boek dat ik onlangs las. Twee boeken, eigenlijk. Jack London’s Call of the Wild en White Fang. Beiden boeken gaan over honden en wolven en hun relatie met de natuur enerzijds, en de wereld der mensen anderzijds. Die eerste, Call of the Wild, is een fantastisch verhaal over overwinnen, veroveren en gedijen dat ik iedereen kan aanraden.

Maar in White Fang las ik twee zinnen die mij sindsdien bij zijn gebleven. Soms heb ik dat, bepaalde quotes die iets in mij teweeg brengen en vervolgens voor altijd een plekje krijgen in mijn brein. Zo ken ik Invictus (het gedicht, niet de film) uit mijn hoofd en als je een middagje bezig wilt zijn kan ik urenlang The Bridges of Madison County en Hamilton voor je quoten.
Deze quote, echter, deze twee zinnen verwoorden zo goed hoe ik me voel over de wereld. En dan vooral over hoe mensen zich “laten horen” op social media en in de politiek. Met name een bepaalde “leider” van de “vrije wereld” die een speciale affiniteit heeft met een blauw vogeltje (en wiens handen ook behoorlijk “puny” zijn).

“Out of his puniness and fright he challenged and menaced the whole wide world.
Nothing happened.”
- Jack London




You Might Also Like

1 reacties

  1. Jaaa!! Huski's doen mij ook altijd denken aan wolven haha! Wat een prachtige hond is dit. En wat een mooie quote, ik heb hem ook even opgeslagen in mijn notities, wie weet kan ik hem ooit gebruiken voor een outfitpost titel!

    BeantwoordenVerwijderen

Subscribe