NMDC Master Conference

06:00


Dinsdag 24 januari organiseerden mijn studiegenootjes en ik een conferentie. Op deze conferentie, de New Media & Digital Culture Conference, presenteerden we in 8 sessies onze masterscripties. Nou ja, wat we van plan zijn om te doen, in ieder geval. De gasten hadden toegang tot twee sessies naar keuze, één in de ochtend en één in de middag. Het was een ontzettend leuke dag met de meest geweldige lunch die ik ooit gehad heb op een universiteit, haha!

We moesten de conferentie dus helemaal zelf regelen, vanaf het concept tot aan de uitvoering. Waar we het snel over eens waren was dat we het niemand aan wilden doen om meer dan dertig presentaties aan te horen. Dat is gewoonweg marteling, hoe goed de presentaties ook mogen zijn. Uiteindelijk is er voor gekozen om iedereen te verdelen over vier lokalen. In groepjes van drie of vier kreeg je dan zeggenschap over wat er in dat klaslokaal gebeurde in de ochtend of in de middag. Zodoende presenteerde ik het voorstel voor mijn afstudeerscriptie in de ochtend, met behulp van een kek filmpje en de nodige memes en edits. Soms is het heerlijk om new media te studeren!


De lunch werd door onze leraar geregeld en jongens, het was fantastisch. Ik heb het over croissants, gebakjes, goed (!) belegde broodjes met sla, tomaat, komkommer en kaas/kip/rundvlees. Vers fruit en lekkere jus, melk voor de liefhebbers en had ik de gebakjes al genoemd?! Jep, hoogtepunt van de dag.

In de voorbereiding had ik het ontwerpen van de flyer op me genomen. Ik vind het leuk om creatief bezig te zijn en hoewel ik totaal geen ervaring heb met het ontwerpen van flyers ging het toch best leuk. Ik maakte alles gewoon in Word omdat ik een beetje een sulletje ben en moest soms wat lang wachten op input van mede-studenten, maar hé, we hadden allemaal deadlines dus dat was zeker begrijpelijk! Uiteindelijk was iedereen heel blij met de flyer en dat maakte mij weer blij.


De conferentie zelf was ook heel interessant! Het leuke aan afstudeerscripties is dat ze zo persoonlijk zijn. Er was geen één voorstel hetzelfde, iedereen gaf haar eigen draai aan de onderwerpen. Ik heb mij onder andere laten vertellen over de opkomst van nationaal-populistische politieke partijen op social media in Tsjechië; over het delen van depressie-verhalen op YouTube; over de terugkomst van de Romantiek in game design; over de mythes van Artificial Intelligence in academische en populaire redevoering; en over het gebruik Virtual Reality als een overtuigende retoriek. Stuk voor stuk ontzettend interessant én een goede weerspiegeling van de diversiteit die mogelijk is aan de Master New Media & Digital Culture!

En natuurlijk werd er aan het eind van de dag nog lekker na-geborreld met de studenten en de leraren. De “chille” sfeer tussen professor en student is denk ik toch wel het meest positieve aan het volgen van een Master. Opeens ben jij, en zijn jouw ideeën, gelijkwaardig aan je leraren. Dat is een fijn gevoel van erkenning!

Ik ben ook benieuwd naar jullie studies! Wat heb je gestudeerd, studeer je, of ben je van plan te gaan studeren?


You Might Also Like

0 reacties

Subscribe