Mijn Portfolio Boek! (Saal Digital NL)

06:00


Een tijdje geleden zag ik een oproep voorbij komen van Saal Digital, waarin ze fotografen zochten die fotoboeken wouden uittesten. Natuurlijk was ik meteen geïnteresseerd, want ik heb altijd al mijn portfolio in boekvorm willen hebben. Na een langdurig selectieproces had ik eindelijk een verzameling foto’s waar ik blij mee was. En dus kon de pret beginnen!

Software

Om het fotoboek te kunnen bestellen moet je een speciaal samenstel-programma downloaden van Saal Digital. Dit ging erg snel en ik ben echt zeer tevreden dat ik de software via mijn Ubuntu besturingsprogramma kon draaien! Dan de software zelf. Het is niet een zwaar programma om te draaien en je wordt er snel wegwijs in. Ik koos in het menu voor een hardcover fotoboek van A4 formaat, waarna ik in een menuutje kwam met nog meer opties. Zo kun je kiezen voor een glanzende of matte omslag, maar je kon het boek ook in leer laten binden. Dit zag er super mooi uit, maar kostte wel €18,- meer. Hier heb ik dus niet voor gekozen. Verder koos ik voor 26 pagina’s en een ongewatteerde cover, met glanzende pagina’s en ook klikte ik de optie “zonder barcode” aan. Die laatste optie kost je €5,- meer, maar ik vind het veel mooier en professioneler staan wanneer er geen streepjescode op je portfolioboek zit.




Ontwerpen

Wanneer je al je voorkeuren hebt doorgegeven (geen zorgen, je kunt ze later nog veranderen!), kom je in het ontwerpmenu. Dit is mijn enige grote minpunt. De standaard layouts die door Saal Digital worden aangeboden vond ik namelijk echt drie keer niks. Je kiest daarnaast ook gelijk voor een layout voor het hele boek, in plaats van per pagina. Voor mijn computer werd het pagina per pagina veranderen van de layout té veel en dus crashte het programma. Hiermee wil ik niet meteen zeggen dat de software van Saal Digital niet helemaal soepel loopt, want dit was de enige keer dat het programma vast liep bij mij. Het kan natuurlijk ook aan de combinatie met mijn ongebruikelijke Ubuntu besturingssysteem liggen!
Ik koos dus voor een lege layout, waarna ik elke foto gewoon handmatig heb ingevoerd. Dit ging allemaal heel soepeltjes, en het was heel makkelijk om pagina’s om te wisselen en toe te voegen of verwijderen. Je kan je project ondertussen opslaan zodat je niet alles in één zit hoeft te voltooien, wat ook erg handig is! Er wordt duidelijk aangegeven dat pagina 1 de binnenkant van de cover is, dus die heb ik bewust leeg gelaten in mijn design.

De verzending

Het afrekenen ging ook erg soepel. Je kan kiezen om te betalen met Paypal, een credit card of via een ouderwetse factuur ;) Voor mij waren dit genoeg opties, maar in het digitale tijdperk is betalen met iDeal wel net zo makkelijk! Ik had van Saal Digital veertig euro gekregen voor het bestellen van mijn fotoboek en hier zat ik ietwat overheen, dus ik heb snel met Paypal afgerekend en kreeg meteen een bevestigingsmail binnen van Saal Digital. Nadat het boek klaar was voor verzending kreeg ik opnieuw een mail met de details van de leveringsstatus en een track&trace code voor DHL. Dit waardeer ik altijd enorm, want ik ben een enorme post-stalker.
Drie dagen later viel het boek al door de brievenbus. Het zat keurig ingepakt in karton, bubbeltjes plastic én een extra plastic laag. Helemaal prima dus!

Het boek

Ik was zó blij toen ik het boek eindelijk uitgepakt had (en alle bubbeltjes van het bubbeltjesplastic vernietigd had)! De matte cover was precies de rare taupe-licht grijze kleurenmix die ik in gedachten had, en de letters van mijn naam waren ook de juiste kleur. Ik heb er voor gekozen om verder geen foto’s op de cover te laten drukken, omdat ik het zo clean mogelijk wilde houden. Maar genoeg over oninteressante covers, we willen natuurlijk weten hoe de binnenkant eruit ziet!



En ja. Wauw! Het heeft toch iets bijzonders om je foto’s in print te zien. Om ze te kunnen vasthouden en om de bladen om te kunnen slaan… Ik ben zó blij met mijn boek! Het papier is dik, stevig en van prachtige kwaliteit. De glans is erg mooi en niet storend in fel licht. De kleur van de foto’s is precies hetzelfde als de kleuren van mijn beeldscherm, wat natuurlijk één van de belangrijkste criteria is voor een fotograaf. Ik koos voor zowel lichte als donkere foto’s, en ik moet zeggen dat zwart ook écht zwart is. Echt goede kwaliteit, dus!
Bij de horizontale foto’s die over de naad lopen zie je nauwelijks een onderbreking. Het is dat jij weet dat de naad er zit, anders had je er niks van gemerkt! Wanneer het boek plat ligt, ligt het ook echt plat.





Conclusie

De conclusie is dat ik een hele blije Kim ben nu. Het fotoboek ga ik overal mee naar toe nemen om het nonchalant uit mijn tas te laten vallen, alleen maar zodat ik het aan iedereen kan laten zien.
De prijs-kwaliteit verhouding van Saal Digital is echt prima. Natuurlijk betaal je iets meer dan wanneer je een fotoboek bij de Hema bestelt, maar dat verschil zie je ook terug in de kwaliteit. Als je een beetje wegwijs bent op de computer en het niet erg vind om zonder vooraf ingevulde layout je fotoboek samen te stellen dan kan ik Saal Digital zéker aanraden.

Ik schrijf altijd zó enorm veel als ik enthousiast over iets ben. Dus heel erg bedankt als je het hele verhaal gelezen hebt! En Saal Digital heel erg bedankt dat ik jullie fotoboek mocht uitproberen. Als het goed is krijg ik vandaag de wanddecoratie binnen die ik ook mocht testen, en na deze zeer positieve eerste ontmoeting met Saal Digital kan ik alleen maar enthousiast zijn.

Ik zou graag van jullie willen weten of jullie je foto’s nog wel eens (laten) uitprinten en in fotoboeken stoppen? Of is Facebook of Instagram jouw fotoboek geworden? Ik ben benieuwd!


Bedankt aan alle modellen, visagistes en stylistes die meegeholpen hebben aan mijn portfolio beelden! Quinty, Isaura van Burgsteden, Khadija Fissoune, Poeka, Diahann van den Hoek, Charlotte, Nicole Drège, Danique, Anne van 't Oever, Mynthe, Soo-ran van Benthem, Thirza, Sarah, Amaya, Aisha Nina Bartels, Tamara Rubia, Irma, Leonieke Moulijn, Pietsje, Etos Dokkum, Kapsalon Jannette, Michelle Phaf, Pauline, Venise.

You Might Also Like

0 reacties

Subscribe