Kerst // Kerstsfeer in de Nabewerking!

19:06


In deze blogpost laat ik zien hoe je met een paar simpele stappen een prachtige kerstsfeer kan creëren in je foto’s. Voor deze tutorial heb je een fotobewerkingsprogramma nodig waarbij je de ‘Curves’ aan kan passen. Dit kan met Photoshop, bijvoorbeeld, maar ook met het gratis te gebruiken Gimp. Ik gebruik Gimp zelf ook voor het bewerken van al mijn foto’s en in mijn mening is het een fantastisch programma. Net als bij Photoshop zal het natuurlijk even duren voordat je het doorhebt, maar het geeft je ontzettend veel mogelijkheden! Met behulp van de Curves-functie in Photoshop of Gimp kun je zowel de kleurtonen als de intensiteit van die kleuren aanpassen. In deze foto creëren we een blauw-paarse ondertoon die we warmer maken door de zwarte tonen minder intens te maken. Dit geeft je foto’s een mooie rustieke sfeer die ik perfect vind passen bij de feestdagen!


Stap 1: Kleurcorrectie
Na het openen van je foto in Photoshop of Gimp beginnen we met het aanmaken van een nieuwe aanpassingslaag ‘Curves’ (Photoshop) of een nieuwe laag ‘New from Visible’ (Gimp). Open het Curves venster (Gimp: Colors → Curves) en kies bij “Channels” voor het rode kanaal. Er is geen specifieke reden om met rood te beginnen, ik werk meestal gewoon van boven naar beneden. In het rode kanaal trek je het onderste puntje een beetje naar rechts. Je haalt met deze actie de rode toon weg uit de donkere tinten van je foto, en vervang  je deze door cyaan tinten. Hoe ver je de lijn naar rechts moet doortrekken zal afhangen van de foto zelf, experimenteer hier een beetje mee en kies wat het mooiste resultaat geeft! In het groene kanaal doe je hetzelfde: door de onderste punt naar rechts te trekken haal je groen weg uit de donkere tinten, en voeg je magenta toe. Als laatste ga je naar het blauwe kanaal. Deze trek je niet naar rechts, omdat je geen blauw wilt weghalen uit je foto. Je wilt namelijk het tegenovergestelde doen: je wilt juist méér blauw in je foto. Dit doe je door de onderste punt naar boven te trekken!
Klik vervolgens op ‘Ok’ om de aanpassingen door te voeren.





Stap 2: Kleurintensiteit
Om de kleuren levendiger te maken zonder met de contrast of helderheid sliders te spelen, gaan we de volgende aanpassingen doen in een nieuwe Curves laag. Maak in elk kleur-kanaal het S-figuur dat je hieronder afgebeeld ziet staan. Wanneer je de laag onzichtbaar en weer zichtbaar maakt zul je zien dat deze simpele stap een heel groot verschil zal maken in de levendigheid van je kleuren!




Stap 3: Schaduwintensiteit
Als laatste stap gaan we de foto juist weer wat minder intens maken. Echter passen we niet de kleuren aan, maar de hardheid van de schaduwen. Door de zwarttinten te verzwakken krijgt de foto een zachte en warme sfeer, precies wat we willen voor deze kerstachtige sfeer! In weer een nieuwe Curves-laag gaan we dit keer naar het ‘Value’-kanaal. Afhankelijk van de foto die je bewerkt kun je er hier nog voor kiezen om hem donkerder of lichter te maken. Omdat de foto die ik hier bewerk een beetje te licht was voor mijn smaak, maak ik deze donkerder door precies in het midden van de lijn te klikken en deze iets diagonaal naar onderen te slepen.

In de nieuwe Curves-laag pak je weer de onderste punt. Deze sleep je langs de rand naar boven en zoals je ziet zal de ‘zwartheid’ van de schaduwen steeds verder afnemen. Wanneer je de onderste punt naar rechts zou slepen gebeurt er precies het tegenovergestelde: de schaduwen worden alsmaar zwarter! In welke mate je de schaduwen minder intens wil maken is wederom een kwestie van smaak. Omdat de foto door deze stap wat vlakker oogt, heb ik er nog voor gekozen om het contrast tussen schaduw en highlight weer iets terug te halen. Hoe ik dit heb gedaan, zie je op de onderste screenshot.



Optioneel: vignette
In principe kun je het hierbij laten, maar ik vind het altijd mooi als de randen van de foto iets donkerder zijn dan het midden. Je oog wordt altijd naar het lichtste deel van de foto getrokken, en omdat ik wil dat je meteen naar het midden van de foto kijkt, maak ik de randen donkerder. Dit noemt men ook wel vignette. Je kunt dit op veel manieren voor elkaar krijgen, maar ik gebruik nog altijd deze manier. Ik maak de foto flink wat donkerder met een nieuwe Curves-laag. Dan kies ik ervoor om een laagmasker (‘Layer Mask’) toe te voegen aan deze laag. Dit laagmasker zal de laag transparant maken, zodat ik met een witte kwast bepaalde delen van de laag weer zichtbaar kan maken. Met een redelijk grote kwast ‘verf’ ik als het ware de randen van de Curves-laag weer zichtbaar. Je ziet het effect van de vignette nu erg goed terug. Omdat ik dit te sterk vind, haal ik de opacity van de laag naar beneden (vaak rond de 30%).














En voilà: je hebt een prachtige sfeervolle bewerking voor al je foto’s van de feestdagen. Je werkt alleen maar met de Curves, dus het is ook nog eens redelijk simpel! Wat vind jij van deze bewerking? Houd jij ook van sfeervolle foto’s, of zie jij liever de clean whites-trend terug? Laat het me weten in de comments!

You Might Also Like

4 reacties

  1. Mooie foto's! Je bewerkingen zijn heel gaaf :) Ik bewerk echt bijna nooit mijn foto's, omdat ik gewoon niet zo goed weet hoe en het kost zoveel tijd. Handig zulke tutorials

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ah dankje! Ik heb voor deze foto's de aparte stapjes opgeslagen als 'actions', dus dan is het drie keer klikken en klaar, haha! Scheelt heel veel tijd :)

      Verwijderen
  2. Mooie foto's! Nabewerking kan zoveel verschil maken vind ik, helemaal als je er echt de tijd voor neemt en daar gaat het meestal mis bij mij. Toch geeft het wel net dat beetje extra! Liefs

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik vind de nabewerking inderdaad ook net dat beetje extra geven! Dankje voor je lieve reactie!

      Verwijderen

Subscribe