Kerst // Ons Kerst Menu

06:00


Oh jongens, het is nu écht bijna kerst! En terwijl het buiten steeds een beetje kouder wordt, begint het hier binnen alsmaar warmer te worden: de kerstboom staat dag en nacht aan, de stapel cadeautjes past niet meer onder de boom, geurkaarsjes verlichten de kamer en ik word niet langer raar aangekeken wanneer ik in mijn heerlijke foute kersttrui rondloop. Yes, het kerstfeest kan beginnen! En er is natuurlijk geen kerst zonder heerlijk eten. Ook dit jaar heb ik weer een lekker menu samengesteld waarin ik het traditionele wat heb proberen op te spicen.

Aperitif
Als borrelhapje hebben we het lekker makkelijk gehouden. Zoals je zult merken staan we voor het voor- en hoofdgerecht al de hele middag in de keuken, dus een simpel aperitiefje leek ons een goed idee. Bij de Lidl verkopen ze erg leuke feestachtige etenswaren van het merk Delicieux, van complete maaltijden tot chocolademelk, en van ijs tot leuke borrelhapjes. De box die wij hebben biedt een ruime keuze aan bladerdeeg-hapjes: ham-kaas, kip-curry, bolognaise en chorizo-vulling. Serveer er een of twee per persoon, en voilà: een makkelijk aperitiefje voor bij de borrel!


Voorgerecht
Als het puur en alleen aan mij had gelegen, dan was het voorgerecht heel erg cliché pompoensoep geworden. Ik ben gek op pompoensoep, in elke tijd van het jaar. Maar helaas gaat kerst niet alleen om mij. Dus stelde ik een andere lekkere soep voor, die iets lichter en kruidiger is van smaak. Deze heerlijke pikante Thaise kippensoep maakten mam en ik afgelopen jaar al eens en het was werkelijk waar verrukkelijk! Het past misschien niet helemaal in het traditionele kerstplaatje, maar ja, soms moet je met tradities breken.

Hoofdgerecht
Tromgeroffel alsjeblieft! Het paradepaardje van deze kerstmaaltijd is voor ons een heerlijke gevulde kip uit de oven. Een kalkoen is voor ons net iets te veel, dus een flinke kip was precies goed. De kip vullen we met een mengsel van onder andere gehakt, uien, knoflook, wit brood, ei, parmaham, salie, paddenstoelen, en nog meer groentes en kruiden. De buitenkant van de kip wordt ook lekker ingesmeerd met boter en kruiden, en in de braadslee laten we nog lekker winterpeen, ui, knoflook en bleekselderij mee stomen.


Daarnaast serveren we een traditioneel familierecept: gepofte aardappels met de lekkerste roomsaus die er bestaat (crème fraiche, gebakken spekjes, knoflook, ui, bieslook, zout en peper). We eten het niet vaak, maar het is zo ongelooflijk lekker! Dus als je nog een leuke manier wilt om aardappeltjes wat op te spicen: aanrader!
Nog een traditioneel kerstgerecht dat we ook op tafel zullen zetten zijn stoofpeertjes. Ik heb één keer eerder stoofpeertjes gemaakt en die waren ontzettend goed gelukt, dus ik ga gewoon weer hetzelfde recept gebruiken. Protip: de wijn die je overhoudt na het koken van de stoofpeertjes is ook heerlijk als glühwein!

Nagerecht
En als toetje gaan we het weer lekker makkelijk houden. We hebben nog niet besloten wat we precies gaan doen, maar wel dat het iets met ijs wordt, en dat we dat ijs gewoon bij de supermarkt kopen. Simpel en snel.

Kijk jij ook al zo uit naar kerst? En wat staat er bij jullie thuis op het menu? Laat het me weten in de comments!


You Might Also Like

0 reacties

Subscribe