DIY Pompoen Gravure Maken!

06:00


Oktober is de maand van pumpkin-spice-everything en Halloween, en er is natuurlijk maar één manier om beide te combineren tot een super leuke DIY: enge pompoen gravures maken! Halloween wordt steeds groter in Nederland en dat vind ik helemaal niet erg. Ik hoop al jaren dat het snel sociaal geaccepteerd wordt buiten studentenkringen om op 31 oktober verkleed over straat te lopen…

Maar tot dat zover is vermaak ik me wel met leuke Halloween Do-It-Yourself-jes. Ik ben drie verschillende supermarkten af gegaan voordat ik eindelijk een mooie, oranje pompoen had gevonden. Deze prachtige knaller kocht ik bij de Appie, en hij kwam met bijpassende stickers voor de ogen en mond. Deze kun je als sjablonen gebruiken om een beetje houvast te hebben tijdens het graveren. Want waar graveren vaak een nauwkeurig werkje is voor Pietje Precies, is “pompoen graveren” meer HAKKEN SNIJDEN EN SLAAN. Met veel geweld, want die dingen zijn hard en dik.



Topje van de ijsberg
Goed, we beginnen met het afsnijden van de bovenkant. Je zou dit in een nette rechte lijn kunnen doen, maar ik vind deze hoekige stijl juist zo goed bij Halloween passen! Dit is gewoon een kwestie van je mes in de pompoen slaan en doordrukken totdat je door het vruchtvlees heen bent. Wanneer je helemaal rond bent kun je het topje er zo uit wippen met je mes.

Schep vervolgens alle zaadjes en zaadlijsten uit de pompoen. Zorg ervoor dat je alle draadjes meepakt, want je wilt natuurlijk niet dat die straks vlam vatten wanneer je een kaarsje in je pompoen zet!



Hakken, snijden, stampen
Deze pompoen kwam dus met handige sjabloon ogen en mond, maar wanneer je dit niet hebt kun je met een stift vast de lijnen tekenen van wat je wilt uitsnijden. Het is namelijk best lastig om precieze lijntjes te maken met een enorm hakmes. Ik heb eerst met het puntje van de mes kleine sneetjes gemaakt langs de randen van de ogen en de mond, zodat mijn mes als het ware langs de bochten en hoeken geleid werd.

Het snijden spreekt redelijk voor zich en is voornamelijk gewoon een kwestie van doen. Ik heb met een groot mes de rechte lijnen eruit gesneden en met een kleiner mesje de hoeken en bochten. Ook schraapte ik met het kleine mesje de hoeken en randen aan de binnenkant wat bij.




Lichtjes aan en klaar!
En dan ben je klaar! Deze super leuke jack-o’-lantern moet natuurlijk wel licht geven, dus zet er daarom een waxinelichtje of een lampje in! Let wel op dat na een poosje het waxinelichtje best warm kan worden en de top van je pompoen wil dan nog wel eens gaan aanbranden… Oftewel: wees altijd voorzichtig met vuur!

Een super leuke decoratie voor in huis én natuurlijk een gezellig project om samen te doen met vrienden of familie! Ik hoop dat jullie deze DIY leuk vonden! Heb jij wel eens een pompoen gravure gemaakt? Of ga je het dit jaar eindelijk eens proberen? Laat het weten in de comments!



You Might Also Like

0 reacties

Subscribe