Kerst // Dickens Festijn

06:00


Ik moet je heel eerlijk toegeven dat ik eigenlijk niet heel bekend was met Charles Dickens en zijn wondere wereld. Dus toen pap mij vroeg of ik zin had om mee te gaan naar het Dickens Festijn was mijn antwoord een overduidelijke “Wat?”. Charles Dickens is natuurlijk één van de bekendste Engelse schrijvers uit het Victoriaanse tijdperk. Je kent hem hoogstwaarschijnlijk wel van Oliver Twist, en als je het boek niet gelezen heb of de musical niet gezien hebt, dan ken je de film vast wel! Verder schreef hij ook A Christmas Carol: een verhaal waarin hoofdpersonage Scrooge bezocht wordt door the ghost of Christmas Past, the ghost of Christmas Present en the ghost of Christmas Future. Het bekende verhaal is overgenomen door menig film en televisieserie. Onder andere Disney en de Muppets maakten hun eigen versie, maar de verhaallijn inspireerde nog véél meer vervolgen, adapties en losse vertolkingen. En in Deventer komt Dickens’ hele wereld ieder jaar tot leven.

Het laatste volle weekend voor kerst wordt de binnenstad van Deventer omgetoverd tot Victoriaans Londen uit de 19e eeuw. De oude gebouwen en cobblestone roads (kinderkopjes) geven Deventer al een heerlijke ouderwetse sfeer, maar afgelopen weekend werd dit tot in het extreme doorgetrokken. De was hing over de straten te drogen, de mannen droegen hoge houden, en de vrouwen prachtige jurken. Het verschil tussen arm en rijk is haast te proeven: zo nu en dan rennen er straatschoffies tussen je benen door en om de haverklap proberen de schatjes je kolen, kranten of brood te verkopen. Natuurlijk staan er ook de nodige kraampjes met warme chocomelk, glühwein, “Dickens soup”, broodjes beenham, wafels, decoraties, en natuurlijk allerlei Dickens’ prullaria.

Zo lagen er prachtige exemplaren van A Christmas Carol, maar helaas wel alleen in het Nederlands of Duits. Als die mooie editie er in het Engels was geweest, dan had ik hem zeker meegenomen! Wel genoten we van de nodige glühwein en waren we al met al meer dan anderhalf uur zoet met slechts de hoofdroute volgen! Een heel erg leuk en bijzonder dagje uit dus. En natuurlijk had ik ook mijn camera bij me! Hieronder kun je een impressie vinden van de magische sfeer van het Dickens Festijn in Deventer. Was jij er ook? Of is dit niks voor jou? Laat het me weten in de comments!



































You Might Also Like

0 reacties

Subscribe