Recept // Kerriesoep

06:00


Al een paar maanden sta ik elke vrijdag weer tevergeefs in de Lidl tussen de wereldsoepen te neuzen. Ooit hadden ze daar de allerlekkerste soep die ik ooit gehad heb: Engelse kerriesoep. Maar nee hoor, juist die lag er de laatste maanden niet meer. De Franse uiensoep wel en dat is vreemd, dat is namelijk de allervieste soep die ik ooit gehad heb. Na een korte Twitter-correspondentie was het hoge woord eruit: de Engelse kerriesoep zit inderdaad niet meer in het assortiment. Pech.

Dus besloot ik om het zelf maar te proberen. Ik heb hier en daar op het Internet wat receptjes opgezocht en uiteindelijk is daar deze heerlijke kerriesoep uit voort gekomen. Ik heb geen idee of deze ook Engels is, want ik weet eigenlijk niet wat de Engelse kerriesoep van de Lidl nou Engels maakte. Enfin, het soepje is makkelijk en snel te maken met ingrediënten die je toch waarschijnlijk wel in huis hebt!


Ingrediënten
6-7 theelepels kerrie (+/- half potje)
3 eetlepels bloem
1 blokje kippenbouillon
1 theelepel sambal
1 liter water
Creme fraiche of kookroom
2 rode uien
1 teentje knoflook
25 gram roomboter

Snipper de ui en de knoflook. Laat de boter smelten in de soeppan en voeg hier de ui en knoflook aan toe. Laat dit even doorbakken totdat de ui glazig is. Kook 1 liter water in een waterkoker. Voeg vervolgens de kerrie en de bloem toe en roer goed door elkaar heen. Giet het water in de pan, voeg het bouillonblokje toe en roer goed door elkaar. Laat dit ongeveer tien minuutjes sudderen.
Voeg na tien minuutjes naar smaak sambal, zout, peper en creme fraiche (cayennepeper, paprikapoeder, kurkuma) toe. Laat dit nog even sudderen zodat de smaken goed opgenomen kunnen worden. En voila: een heerlijke, misschien-wel-Engelse, kerriesoep!
Eetsmakelijk!



You Might Also Like

3 reacties

Subscribe